Ziggo stopt met nieuwsgroepen
Citaat van Demo op 19 februari 2020, 11:42Ziggo stopt met usenet (dat wil zeggen: het zelf aanbieden van nieuwsgroepen) omdat te weinig klanten er gebruik van maken. “Op zich goed nieuws”, zegt BREIN directeur Tim Kuik. Het is immers algemeen bekend dat Usenet al jaren één groot piratenhol is. Gebruikers nemen meestal een betaald abonnement bij een commerciële usenet provider. Dat kan nog steeds. Ziggo geeft (helaas) een paar voorbeelden waar gebruikers naartoe kunnen en vertelt er ook bij waarom gebruikers dat zouden willen.
“Met nieuwsgroepen kun je heel gemakkelijk bestanden downloaden, zoals films, series en muziek. Nieuwsgroepen bevinden zich namelijk niet op het wereldwijde web, maar op een eigen netwerk, dat gebaseerd is op het Usenet-protocol.”
Helaas vertelt Ziggo er niet bij dat het vrijwel uitsluitend om illegaal aangeboden films, series en muziek gaat. Rechthebbenden geven namelijk geen toestemming aan usenet providers en wederverkopers om hun werk aan te bieden. Die wordt immers via legale platforms aangeboden zoals Spotify, Deezer, Videoland, Disney+ of Netflix. Het zijn gebruikers die de illegale content naar usenet uploaden. Usenet providers hevelen die content vervolgens over op hun eigen servers. Tegen betaling kunnen gebruikers toegang tot die servers krijgen en alles downloaden wat hun hartje begeert. Daarvoor verkopen de providers of hun wederverkopers abonnementen. Het blijkt dat de uploaders zelf de opgeslagen content niet meer mogen verwijderen.
“De commerciële usenet providers eigenen zich de content toe en houden die beschikbaar voor betalende abonnees. De makers, rechthebbenden en legale platforms zien er geen cent van terug. Het is je reinste diefstal”, aldus Kuik.
Een ding is zeker: het idealistische usenet van weleer waar mensen vragen konden stellen en antwoord kregen, bestaat niet meer. Dat is al lang geleden overgenomen door het internet.
“Op zich is het goed nieuws dat een grote internet provider zoals Ziggo nu ook stopt met het aanbieden van usenet omdat te weinig klanten er gebruik van maken. Er is dan ook ruim voldoende legaal aanbod en daar wordt steeds meer gebruik van gemaakt. Het was wel passend geweest om daarnaar te verwijzen.”
BREIN heeft de afgelopen jaren al veel nzb link-sites afgesloten die naar uploads van illegale content op usenet verwezen. Ook een wederverkoper werd voor de rechter gedaagd. Uiteindelijk bleek die volgens uploaders ook de geldschieter en eigenaar van de twee grootste illegale link-sites van Nederland. Daarnaast loopt een civiele procedure tegen de inmiddels gestopte commerciële usenet provider NSE. Daarin zijn door de hoogste Nederlandse rechter vragen van uitleg gesteld aan de hoogste Europese rechter in Luxemburg. Het gaat er kort gezegd om of NSE door haar aanbod zelf inbreuk maakte en daarvoor aansprakelijk gehouden kan worden. Er is in Luxemburg nog geen zittingsdatum gepland.
Ziggo stopt met usenet (dat wil zeggen: het zelf aanbieden van nieuwsgroepen) omdat te weinig klanten er gebruik van maken. “Op zich goed nieuws”, zegt BREIN directeur Tim Kuik. Het is immers algemeen bekend dat Usenet al jaren één groot piratenhol is. Gebruikers nemen meestal een betaald abonnement bij een commerciële usenet provider. Dat kan nog steeds. Ziggo geeft (helaas) een paar voorbeelden waar gebruikers naartoe kunnen en vertelt er ook bij waarom gebruikers dat zouden willen.
“Met nieuwsgroepen kun je heel gemakkelijk bestanden downloaden, zoals films, series en muziek. Nieuwsgroepen bevinden zich namelijk niet op het wereldwijde web, maar op een eigen netwerk, dat gebaseerd is op het Usenet-protocol.”
Helaas vertelt Ziggo er niet bij dat het vrijwel uitsluitend om illegaal aangeboden films, series en muziek gaat. Rechthebbenden geven namelijk geen toestemming aan usenet providers en wederverkopers om hun werk aan te bieden. Die wordt immers via legale platforms aangeboden zoals Spotify, Deezer, Videoland, Disney+ of Netflix. Het zijn gebruikers die de illegale content naar usenet uploaden. Usenet providers hevelen die content vervolgens over op hun eigen servers. Tegen betaling kunnen gebruikers toegang tot die servers krijgen en alles downloaden wat hun hartje begeert. Daarvoor verkopen de providers of hun wederverkopers abonnementen. Het blijkt dat de uploaders zelf de opgeslagen content niet meer mogen verwijderen.
“De commerciële usenet providers eigenen zich de content toe en houden die beschikbaar voor betalende abonnees. De makers, rechthebbenden en legale platforms zien er geen cent van terug. Het is je reinste diefstal”, aldus Kuik.
Een ding is zeker: het idealistische usenet van weleer waar mensen vragen konden stellen en antwoord kregen, bestaat niet meer. Dat is al lang geleden overgenomen door het internet.
“Op zich is het goed nieuws dat een grote internet provider zoals Ziggo nu ook stopt met het aanbieden van usenet omdat te weinig klanten er gebruik van maken. Er is dan ook ruim voldoende legaal aanbod en daar wordt steeds meer gebruik van gemaakt. Het was wel passend geweest om daarnaar te verwijzen.”
BREIN heeft de afgelopen jaren al veel nzb link-sites afgesloten die naar uploads van illegale content op usenet verwezen. Ook een wederverkoper werd voor de rechter gedaagd. Uiteindelijk bleek die volgens uploaders ook de geldschieter en eigenaar van de twee grootste illegale link-sites van Nederland. Daarnaast loopt een civiele procedure tegen de inmiddels gestopte commerciële usenet provider NSE. Daarin zijn door de hoogste Nederlandse rechter vragen van uitleg gesteld aan de hoogste Europese rechter in Luxemburg. Het gaat er kort gezegd om of NSE door haar aanbod zelf inbreuk maakte en daarvoor aansprakelijk gehouden kan worden. Er is in Luxemburg nog geen zittingsdatum gepland.
Citaat van Duken op 21 februari 2020, 20:37CitaatHet is immers algemeen bekend dat Usenet al jaren één groot piratenhol is.
Piratenhol.... Die kon ik nog niet. De enigste piratenhol welke Google kent is een Playmobil set.
Ik wist niet dat Usenet in Playmobil zat 🙊
CitaatHet is immers algemeen bekend dat Usenet al jaren één groot piratenhol is.
Piratenhol.... Die kon ik nog niet. De enigste piratenhol welke Google kent is een Playmobil set.
Ik wist niet dat Usenet in Playmobil zat 🙊
Citaat van William op 22 februari 2020, 07:13Goh, doet me weer denken aan de Chello tijd. Was toen net begonnen met nieuwsgroepen, en was al blij dat alles werkte.
Op een gegeven moment vond ik de retentie al snel tegenvallen. Ik geloof dat dat maximaal een dag of 40 was.
10 uur geleden zei Duken:Hahahaha. Daar wil iedereen toch gelijk het NZB-bestand van hebben. 😛
Goh, doet me weer denken aan de Chello tijd. Was toen net begonnen met nieuwsgroepen, en was al blij dat alles werkte.
Op een gegeven moment vond ik de retentie al snel tegenvallen. Ik geloof dat dat maximaal een dag of 40 was.
10 uur geleden zei Duken:
Hahahaha. Daar wil iedereen toch gelijk het NZB-bestand van hebben. 😛
Citaat van Demo op 22 februari 2020, 14:14Op 19-2-2020 om 12:42 zei Drifter:Helaas vertelt Ziggo er niet bij dat het vrijwel uitsluitend om illegaal aangeboden films, series en muziek gaat.
BREIN gelooft nog in sprookjes en begrijpt kennelijk nog steeds niet dat elke Internet Provider er alles aan gelegen is om meer abonnees te krijgen in plaats van minder.
Op 19-2-2020 om 12:42 zei Drifter:Helaas vertelt Ziggo er niet bij dat het vrijwel uitsluitend om illegaal aangeboden films, series en muziek gaat.
BREIN gelooft nog in sprookjes en begrijpt kennelijk nog steeds niet dat elke Internet Provider er alles aan gelegen is om meer abonnees te krijgen in plaats van minder.
Citaat van Yoshi op 29 februari 2020, 20:08Geweldig nieuws naar mijn mening. Nieuwsgroepen zijn niet meer van deze tijd. Torrents+VPN is the way to go!
Geweldig nieuws naar mijn mening. Nieuwsgroepen zijn niet meer van deze tijd. Torrents+VPN is the way to go!
Citaat van Duken op 1 maart 2020, 08:4312 uur geleden zei Yoshi:Geweldig nieuws naar mijn mening. Nieuwsgroepen zijn niet meer van deze tijd. Torrents+VPN is the way to go!
Grappig om te zien dat er nog echt een torrent van Usenet is. Ik gebruik beide oplossingen. De snelheid van Usenet is niet te evenaren, maar het gemak van torrents ook niet.
Zie het maar als smaak van de auto. Sommige rijden graag een dikke Ford, andere een brute Audi... Het hangt er vanaf wat voor weg je volgt.
12 uur geleden zei Yoshi:Geweldig nieuws naar mijn mening. Nieuwsgroepen zijn niet meer van deze tijd. Torrents+VPN is the way to go!
Grappig om te zien dat er nog echt een torrent van Usenet is. Ik gebruik beide oplossingen. De snelheid van Usenet is niet te evenaren, maar het gemak van torrents ook niet.
Zie het maar als smaak van de auto. Sommige rijden graag een dikke Ford, andere een brute Audi... Het hangt er vanaf wat voor weg je volgt.
Citaat van vuurvogel76 op 7 maart 2020, 06:40Usenet is zeker nog van deze tijd
Ik zie dat het op tor juist slechter gaat,en usenet is niet altijd sneller als tor
Download wel is met 1Gb per sec bij genoeg peers is de down ook stabiel
Natuurlijk als je continu van stabiliteit wilt genieten dan gooi je de nzb erin met de juiste abbo.
Zat lijntjes erin of met newsleecher 2 aanbieders erin en knallen en rammelen met die bak
De mooiste tijd is geweest!
Usenet is zeker nog van deze tijd
Ik zie dat het op tor juist slechter gaat,en usenet is niet altijd sneller als tor
Download wel is met 1Gb per sec bij genoeg peers is de down ook stabiel
Natuurlijk als je continu van stabiliteit wilt genieten dan gooi je de nzb erin met de juiste abbo.
Zat lijntjes erin of met newsleecher 2 aanbieders erin en knallen en rammelen met die bak
De mooiste tijd is geweest!
Citaat van sweet11 op 8 maart 2020, 18:32Nieuwsgroepen kun je het beste met een server/seedbox downloaden. Je hebt megasnelheden en je belast je eigen computer niet met uitpakken etc. Wat je echt nodig hebt is een goede ( private ) indexer. Voor de happy view die er een paar hebben is het een genot. Voor nieuwkomers is het ondoenlijk om daarop te komen, helaas.
Nieuwsgroepen kun je het beste met een server/seedbox downloaden. Je hebt megasnelheden en je belast je eigen computer niet met uitpakken etc. Wat je echt nodig hebt is een goede ( private ) indexer. Voor de happy view die er een paar hebben is het een genot. Voor nieuwkomers is het ondoenlijk om daarop te komen, helaas.
Citaat van William op 9 maart 2020, 06:5812 uur geleden zei sweet11:goede ( private ) indexer
Bedoel je daar de usenet communitys mee? Of zijn dat een soort privé zoekmachines?
12 uur geleden zei sweet11:goede ( private ) indexer
Bedoel je daar de usenet communitys mee? Of zijn dat een soort privé zoekmachines?