
Predator: Badlands
De jonge Predator Dek is verbannen door zijn eigen clan vanwege onduidelijke redenen, een situatie die zijn leven volledig op zijn kop zet. Hij belandt op een gevaarlijke en vijandige planeet, een wereld waarin niets of niemand hem lijkt te willen sparen. Overal loert er gevaar, en Dek beseft al snel dat hij alleen kan overleven als hij zich aanpast en strategisch te werk gaat. In deze uiterst bedreigende omgeving wordt hij gedwongen om samen te werken met een onwaarschijnlijke bondgenoot: Thia, een android met eigenschappen die zowel nuttig als verwarrend voor hem zijn. Hoewel hun samenwerking in het begin stroef verloopt en ze elkaars
methodes wantrouwen, ontstaat er gaandeweg een wederzijds respect en vertrouwen. Samen navigeren ze door talloze bedreigingen en proberen ze te overleven in een wereld die hen steeds op de proef stelt. Ondertussen blijft Dek vastbesloten om het respect en de eer van zijn volk terug te winnen. Hiervoor moet hij de ultieme tegenstander vinden: een vijand die zijn kracht, moed en geestelijke veerkracht op het scherpst van de snede zal testen. Deze zoektocht is niet alleen een gevecht om te overleven, maar ook een reis van zelfontdekking en groei, waarin Dek zijn ware wezen leert kennen en zijn plaats binnen zijn clan opnieuw probeert te verdienen.

The Kiss of the Grasshopper
Bernard is een stoïcijnse schrijver van middelbare leeftijd die een strikt gestructureerd leven leidt in zijn penthouse met uitzicht over de stad Keulen. Zijn enige gezelschap is een schaap, wat zijn geïsoleerde bestaan nog vreemder maakt. Bernard is iemand die houdt van orde en voorspelbaarheid, maar zijn zorgvuldig opgebouwde wereld begint langzaam uit elkaar te vallen wanneer zijn vader na een overval in het ziekenhuis belandt. Hun band is bijzonder hecht, en het nieuws over zijn vader raakt hem diep.
Vanaf dat moment stort Bernard’s toch al wankele realiteit steeds verder in. Hij raakt betrokken bij een
reeks raadselachtige en onverwachte ontmoetingen met zijn onstabiele vriendin Agatha, die vaak onvoorspelbaar handelt en zijn leven regelmatig op zijn kop zet. Ook zijn buren gedragen zich vreemd en onvoorspelbaar, wat de sfeer in het penthouse nog meer onder spanning zet. De aanwezigheid van de politie voegt daaraan toe: ze bemoeien zich met zaken die Bernard maar moeilijk kan doorgronden.
Het surrealistische parcours bereikt een climax wanneer Bernard wordt geconfronteerd met een imposante, twee meter grote sprinkhaan, die symbool lijkt te staan voor de chaos en het onvoorspelbare dat zijn leven inmiddels beheerst. Wat begon als een strak geregelde leefwijze, verandert in een intrigerend verhaal vol mysterie, verwarring en onverwachte gebeurtenissen, waarin Bernard zijn eigen grenzen en werkelijkheid langzaam maar zeker ziet verschuiven

DJ Ahmet
Wanneer de vijftienjarige Ahmet, een herderszoon uit een klein dorpje in Noord-Macedonië, per toeval terechtkomt op een illegale nachtelijke rave, gaat er een geheel nieuwe wereld voor hem open. Omringd door luide muziek, dans en vrijheid ontdekt hij een kant van het leven die hem diep raakt. Geïnspireerd door deze ervaring besluit Ahmet zelf een dansvloer te creëren, waarbij hij een tractor gebruikt als boombox om de muziek te laten spelen. Dit eigenzinnige initiatief brengt hem niet alleen plezier, maar biedt hem ook een uitweg uit de beklemmende en uiterst conservatieve omgeving waarin hij is opgegroeid.
Via muziek en dans probeert Ahmet zijn eigen identiteit te vinden en zich los te maken van de strengheid van zijn opvoeding. Tegelijkertijd maakt hij zijn eerste liefdeservaring mee met een meisje dat echter al aan een ander beloofd is. Deze verboden liefde brengt wrijving en verwarring met zich mee, maar ook groei en zelfontdekking. Terwijl Ahmet bezig is met het verkennen van zijn gevoelens en het aangaan van nieuwe uitdagingen, maakt zijn vader zich vooral zorgen over het schaap dat Ahmet tijdens zijn avontuur is kwijtgeraakt. Tegenover de zorgen van zijn vader staat Ahmet’s verlangen naar vrijheid en zelfontplooiing, waardoor een subtiel conflict tussen traditie en vernieuwing ontstaat.
Dit verhaal schetst op indringende wijze hoe muziek en dans bruggen kunnen slaan naar nieuwe werelden, zelfs voor jongeren die opgroeien in een strikte en behoudende omgeving. Ahmet’s reis is er een van rebellie, liefde en het zoeken naar zijn eigen plek in de wereld.

The Occupant
Wanneer haar zus op sterven ligt, zet de Britse geoloog Abby alles op alles om zo snel mogelijk vanuit Georgië naar huis te reizen. Tijdens haar vlucht crasht de helikopter echter in de ijzige wildernis, ver weg van hulp en beschutting. Alleen en uitgeput staat Abby voor de immense uitdaging om te overleven te midden van een ongenadige kou en een vijandige omgeving. Terwijl de dagen verstrijken en haar kracht slinkt, vervaagt de grens tussen werkelijkheid en verbeelding steeds meer.
Wat aanvankelijk een pure fysieke strijd is om aan de barre natuur te ontsnappen, verandert langzaam in een innerlijke confrontatie. Abby wordt geconfronteerd met diepere emoties, herinneringen en angsten die ze tot dan toe had weggestopt. De eenzaamheid en het isolement dwingen haar na te denken over haar leven, haar relaties en de betekenis van haar bestaan. Deze ingrijpende ervaring wordt zo niet alleen een gevecht om te overleven, maar ook een reis van zelfontdekking en verzoening met zichzelf.
De ruige, koude omgeving vormt een scherp contrast met haar innerlijke worsteling, waardoor haar strijd om te overleven ook symbolisch wordt. Abby’s vastberadenheid en veerkracht worden op de proef gesteld, terwijl ze langzaam maar zeker de balans zoekt tussen hoop en wanhoop. Haar verhaal laat zien hoe menselijk doorzettingsvermogen en zelfreflectie in de meest extreme omstandigheden samenkomen.

Augurk aan Zee
De 47-jarige Patrick werkt als eenvoudige arbeider in een augurkenfabriek in Nederland en leidt een rustig, bijna teruggetrokken leven samen met zijn alleenstaande moeder. Zijn dagen verlopen voorspelbaar en zonder grote verrassingen, totdat hij op een dag een onverwachte brief ontvangt. Deze brief onthult iets wat hij nooit had durven hopen: zijn vader, die hij allang voor dood had gehouden, leeft nog en woont op het tropische eiland Bonaire. Met een mengeling van nieuwsgierigheid en onzekerheid besluit Patrick om de reis naar Bonaire te maken, vastbesloten zijn vader eindelijk te ontmoeten.
Bij aankomst krijgt hij echter te maken met een bijzonder ingrijpend moment. Nog voordat hij goed en wel tot rust kan komen, overlijdt zijn vader plotseling in zijn armen. Naast het verlies dat Patrick zwaar raakt, staat hij nu ook voor een onverwachte verantwoordelijkheid: hij erft het resort dat zijn vader had opgebouwd. Voor Patrick, die altijd gewend is geweest aan een eenvoudig en zorgeloos bestaan, betekent dit een immense verandering. Hij moet zich ineens bewijzen als beheerder van het resort, een taak die veel van hem vraagt en hem confronteert met tal van nieuwe uitdagingen.
In deze compleet nieuwe wereld, waarin culturele verschillen en onbekende gebruiken de boventoon voeren, raakt Patrick al snel verstrikt in een reeks komische en verrassende situaties. Zijn onhandigheid en nuchtere kijk op het leven zorgen zowel voor humor als ontroering. Zo begint hij aan een onwaarschijnlijk avontuur, waarin hij niet alleen moet leren omgaan met de complexe realiteit van het resort en het eiland, maar ook met zichzelf en zijn verleden.

Pavements
Pavement was in de jaren negentig een van de meest opvallende Amerikaanse indiebands. Sinds een aantal jaar is het vijftal rond Stephen Malkmus weer bij elkaar gekomen. Zijn eerste creatieve project na de reünie is geen nieuwe plaat, maar een metafilm. En nee, het meervoud „Pavements” is geen tikfout, want regisseur Perry bekijkt de band vanuit verschillende invalshoeken. Hij brengt de voorbereidingen van hun reünie in kaart, regisseert de off-Broadway jukeboxmusical Slanted and Enchanted, waarin Pavement-nummers centraal staan, en werkt tegelijkertijd aan een klassieke biografische film, getiteld Range Life. In de jaren negentig was Pavement een baanbrekende kracht binnen de Amerikaanse indiemuziek. Hun geluid en teksten wisten een unieke plek binnen het genre te veroveren. Na een lange periode van afzondering besloot de band recentelijk om hun muzikale samenwerking nieuw leven in te blazen. Dit leidde niet alleen tot een hernieuwde samenwerking tussen de leden, maar ook tot verschillende creatieve projecten die verder gaan dan alleen muziek maken.
Regisseur Perry laat op indrukwekkende wijze zien hoe deze muzikale reünie tot stand komt. Door een combinatie van documentairebeelden en creatieve interpretaties schetst hij een breed beeld van de band, de dynamiek tussen de leden en de betekenis van Pavement binnen de indiescene. Het bijzondere aan zijn aanpak is dat hij niet één verhaal vertelt, maar juist meerdere perspectieven belicht.
Daarnaast zorgt de musical Slanted and Enchanted voor een bijzondere aanvulling op de vertelling. Deze show brengt Pavements muziek op het toneel en geeft daarmee een nieuwe dimensie aan hun repertoire. Tegelijkertijd werkt Perry aan Range Life, een traditionele biopic die het leven en de historie van de band in detail belicht.
Al met al laat dit veelzijdige artistieke project zien dat Pavement nog steeds relevant is en op verschillende manieren impact weet te maken binnen en buiten de muziekwereld.

National Anthem
De jonge bouwvakker Dylan draagt de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van zijn gezin, terwijl zijn moeder worstelt met een alcoholverslaving en regelmatig gaat feesten. Ondanks de zware situatie thuis probeert Dylan standvastig te blijven en zijn familie te ondersteunen. Op zoek naar tijdelijk werk vindt hij een baan op een ranch, waar hij terechtkomt in een hechte groep rodeoperformers. Deze nieuwe omgeving biedt hem niet alleen werk, maar ook een plaats waar hij zich thuis kan voelen en nieuwe kanten van zichzelf kan ontdekken.
Binnen deze groep vindt Dylan een gevoel van verbondenheid en vriendschap dat hij thuis niet heeft kunnen vinden. De rodeoperformers worden voor hem een soort tweede familie die hem steunt en aanmoedigt om zijn eigen identiteit te verkennen en te omarmen. Vooral met Sky, een mede-rider, ontwikkelt zich een bijzondere band; samen delen ze ervaringen en groeien ze in hun persoonlijke zoektocht naar wie ze werkelijk zijn.
Door deze nieuwe relaties en ervaringen krijgt Dylan de kans om te ontsnappen aan de negatieve invloeden van zijn thuissituatie en zichzelf beter te leren kennen. Zijn tijd op de ranch wordt daarmee een belangrijke periode van zelfontdekking, groei en hoop voor de toekomst. Het verhaal van Dylan laat zien hoe onverwachte ontmoetingen en steun van een gemeenschap kunnen helpen om moeilijke tijden te overwinnen en een nieuwe weg in te slaan.
De jonge bouwvakker Dylan onderhoudt zijn gezin terwijl zijn aan alcohol verslaafde moeder aan het feesten slaat. Hij neemt een tijdelijke baan aan op een ranch waar hij in een groep rodeoperformers een nieuwe familie vindt die hem aanmoedigt zijn identiteit te verkennen. Met Sky kan hij het heel goed vinden.

A Few Good Men
Een militair advocaat zet alles op alles om te bewijzen dat twee Amerikaanse mariniers, die worden beschuldigd van de moord op een mede-marineman, niet op eigen initiatief handelden maar slechts uitvoering gaven aan de orders van hun commandant op de militaire basis. Volgens zijn verdediging volgden de mariniers hun bevelen uit plichtsbesef en gehoorzaamheid aan de militaire hiërarchie, waardoor de verantwoordelijkheid voor hun daden niet bij henzelf, maar bij de leiding rust.
Deze zaak brengt een ingewikkelde discussie op gang over de grens tussen persoonlijke verantwoordelijkheid en het nakomen van orders binnen het leger. Het roept vragen op over de mate waarin militairen verplicht zijn bevelen op te volgen, vooral wanneer deze bevelen moreel twijfelachtig of zelfs illegaal lijken. De advocaat benadrukt dat het militair recht en de militaire discipline een unieke positie innemen, waarin het blindelings volgen van bevelen vaak wordt beschouwd als essentieel voor het functioneren van het leger.
Tijdens het proces wordt de macht en invloed van de commandant onder de loep genomen, evenals de psychologische druk die op de mariniers werd uitgeoefend. Het verhaal laat zien hoe een strijd om gerechtigheid en waarheid zich ontvouwt binnen de gesloten wereld van het militaire systeem. Deze zaak zet niet alleen de betrokken mariniers centraal, maar zet ook het bredere thema van ethiek en verantwoordelijkheid binnen de krijgsmacht centraal.
Het proces toont aan hoe complex en gelaagd het begrip loyaliteit kan zijn wanneer het botsen van persoonlijke moraal en professionele plicht elkaar raakt. Deze rechtszaak belooft een indringende analyse te worden van de dilemma’s waarmee militair personeel te maken kan krijgen, met grote gevolgen voor hun leven en carrière.

Dom dobry (Good Home)
Wanneer Goska (Agata Turkot) Grzesiek (Tomasz Schuchardt) via het internet ontmoet, is ze ervan overtuigd dat hij eindelijk de ware is. Grzesiek wordt helemaal gek van haar—hij overladen haar met bloemen en doet haar een aanzoek in Venetië. Dit moet toch wel liefde zijn, nietwaar? Maar al snel beginnen er barsten te ontstaan in dit ogenschijnlijk perfecte plaatje. Voordat ze het beseft, verandert hun gedeelde woning in de gevaarlijkste plek voor Goska.
Regisseur Smarzowski werpt een blik achter de deuren van zogenaamde “goede huizen,” waar dingen gebeuren waar de meeste mensen liever niet over spreken. Dom dobry (Een Goed Thuis) is een indringende film over de grenzen van liefde—een verhaal dat je niet snel vergeet.
Kort voor Kerst trouwen Ania en Robert en vertrekken zij op een korte huwelijksreis. Kleine Zosia blijft het weekend achter onder de hoede van haar grootmoeder Sabinka. Maar wanneer Sabinka plotseling naar het ziekenhuis moet, start Zosia een reis door heel Polen om de echte kerstman te vinden—overtuigd dat alleen hij haar grootmoeder kan redden.
Ondertussen droomt de gemene stiefmoeder Aldona ervan om een tv-ster te worden en is ze bereid alles te doen om haar droom waar te maken.
Tegelijkertijd arriveert er een nieuwe bewoner in het verzorgingshuis “Happy End” — een mysterieuze man genaamd Aleksander…





