Begin deze week kwam het nieuws naar buiten over een merkwaardige fout in Taakbeheer waarbij het sluiten ervan het tegenovergestelde effect heeft.
Hoewel het Taakbeheer-venster verdwijnt, blijft het proces actief. Elke volgende poging om Taakbeheer te openen, creëert een extra exemplaar, waardoor er steeds meer processen bijkomen die je RAM en CPU belasten. Het meest ironische is dat dit probleem zich voordoet in een officiële uitgave, niet in een vroege preview-versie.
Microsoft heeft hier nu een antwoord op: ja, Taakbeheer is daadwerkelijk stuk.
Het bedrijf erkende de fout via een bericht op de officiële Windows Health Dashboard-website. Daar leggen ze uit dat dit probleem voorkomt in de Windows 11-clientversies 24H2 en 25H2 met de laatste niet-veiligheidsupdate (die onder andere het vernieuwde Startmenu en nieuwe batterij-indicatoren introduceerde).
De bug is niet heel ernstig als je je systeem regelmatig herstart (bijvoorbeeld ’s ochtends je pc aanzetten en ’s avonds weer uitschakelen). Bij afsluiten of herstarten van je computer worden alle dubbele Taakbeheer-processen verwijderd. Laat je je pc echter continu aanstaan, dan kan het probleem heel vervelend worden en leiden tot een enorme belasting van je systeembronnen.
Voor wie zijn pc niet vaak uitzet, heeft Microsoft enkele oplossingen bedacht. Zo kun je Taakbeheer afsluiten door in plaats van het kruisje op “Taak beëindigen” te klikken.
Ook is het mogelijk om de Opdrachtprompt als beheerder te openen en het commando taskkill.exe /im taskmgr.exe /f uit te voeren om alle actieve Taakbeheer-processen te beëindigen.
Microsoft werkt aan een oplossing en zal meer details delen zodra die beschikbaar zijn. Het bedrijf heeft verschillende methodes om dit soort fouten te verhelpen, zoals het ‘Known Issue Rollback’ systeem, een out-of-band update of iets anders. Wat ze ook kiezen, let goed op die Taakbeheer-processen zodat je niet onnodig je RAM verspilt.





