MTV schrapt zijn muziek-tv-kanalen

MTV, ‘s werelds eerste 24-uurs muziekzender, stopt na bijna 40 jaar met het uitzenden van doorlopende popvideo’s . Vijf kanalen zullen aan het einde van het jaar de uitzending beëindigen. Het gaat om MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV en MTV Live, zo heeft de BBC begrepen.

Het belangrijkste kanaal, MTV HD, blijft echter in de lucht en zal zich richten op realityseries zoals Naked Dating UK en Geordie Shore.

Deze stap weerspiegelt de veranderende kijkgewoonten, waarbij muziekvideo’s steeds vaker via YouTube en sociale media worden bekeken, in plaats van op televisie. Een woordvoerder van MTV’s moederbedrijf Paramount weigerde commentaar te geven.

‘Breekt mijn hart’

Voormalig MTV-presentatrice Simone Angel vertelde aan BBC News dat ze “echt verdrietig is en het nauwelijks kan geloven, hoewel het al lang aan zat te komen.”

“We moeten deze artiesten blijven steunen en samen weer dansen en naar muziek luisteren,” zei ze. “We doen dat nu natuurlijk veel online in onze eigen kleine bubbels, maar MTV was de plek waar alles samenkwam. Daarom breekt het mijn hart.”

MTV begon in 1981 in de VS en veroverde al snel de publieke verbeelding door popvideo’s ‘on demand’ uit te zenden, gepresenteerd door enthousiaste VJ’s (video jockeys) die haast net zo beroemd werden als de sterren die ze introduceerden.

Invloedrijke momenten uit de begintijd waren onder meer de wereldpremière van de videoclip van Michael Jacksons Thriller, de 16 uur durende uitzending van de Live Aid-concerten in 1985 en de oprichting van de MTV Video Music Awards.

In Europa ging MTV van start in 1987 en het Verenigd Koninkrijk kreeg zijn eigen kanaal in 1997, dat werd gelanceerd met de voetbalhit Three Lions van David Baddiel en Frank Skinner.

Het kanaal gaf vroege kansen aan presentatoren zoals Cat Deeley, Zane Lowe en Emma Willis, en breidde later uit met originele programma’s als Ex On The Beach en Teen Mom UK.

Angel, die in de jaren ’90 voor zowel MTV Europe als MTV UK werkte, noemde het een ‘wilde’ tijd.
“Het voelde alsof je op schoolreisje was zonder leraren. We hadden zoveel plezier,” zei ze.
“MTV Europe was toen echt de voorloper van het internet. We waren op dat moment het meest verspreide tv-kanaal ter wereld met tussen de 100 en 150 miljoen kijkers.”

‘Het moet niet alleen maar reality-tv zijn’

Ze vertelde ook dat voormalig Sovjet-leider Mikhail Gorbatsjov ooit aan de baas van MTV vertelde dat het kanaal grote invloed had op jongeren in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn in de jaren 80.

“Hij zei: ‘Muziek bereikte meer dan raketten’, omdat MTV Europe het eerste kanaal was dat liet zien hoe het westen leefde. Het ging voorbij aan alle propaganda, we toonden de jeugd cultuur en mensen wilden dat zien. Het was enorm belangrijk.”

Angel gelooft dat er nog steeds een plek is voor muziek op de televisie.
“Je moet meegaan met je tijd. Tot op de dag van vandaag is het een van de meest herkenbare merken ter wereld. Waarom zou je dat weggooien? Het wordt niet weggegooid, maar het is nu alleen maar reality-tv. Dat is niet wat MTV is of zou moeten zijn.”

MTV UK stopte al in 2011 met muziekvideo’s

In 2011 stopte het hoofdkanaal van MTV UK volledig met muziekvideo’s en werd alle muziekprogrammering naar de zusterkanalen verplaatst, met uitzondering van de jaarlijkse MTV European Music Awards.

Die awards, waar memorabele momenten plaatsvonden zoals het laatste optreden van de Spice Girls in 2000 en Rita Ora’s emotionele eerbetoon aan Liam Payne vorig jaar, zijn momenteel gepauzeerd.

Paramount zette de show eerder dit jaar op pauze terwijl het werkte aan een fusie met entertainmentbedrijf Skydance Media. Die deal werd in juli goedgekeurd, maar er is nog geen besluit genomen over de toekomst van de EMAs.

Meer ontslagen en sluitingen wereldwijd

Volgens media in onder andere Australië, Polen, Frankrijk en Brazilië zijn ook de MTV-muziekkanalen daar aan het einde van hun bestaan gekomen.

De sluitingen maken deel uit van wereldwijde kostenbesparingen die Paramount nastreeft – tot wel 500 miljoen dollar (376 miljoen pond).

In augustus sloot het bedrijf Paramount Television Studios, producent van series als Jack Ryan en The Spiderwick Chronicles.

Ook in het Verenigd Koninkrijk vielen ontslagen en werden originele MTV-producties zoals Gonzo en Fresh Out UK geannuleerd.

Volgens de laatste kijkcijfers van Barb trokken MTV’s muziekkanalen in het VK nog een bescheiden publiek. In juli had MTV Music 1,3 miljoen kijkers, terwijl MTV 90s 949.000 scoorde.

Het merk blijft wel aanwezig via sociale media en Paramount’s streamingdienst Paramount+

  • Eater

    vraag en ik antwoord

    Related Posts

    Apple TV Plus krijgt een nieuwe naam… Apple TV

    Apple zegt dat de streamingdienst een ‘levendige nieuwe identiteit’ heeft gekregen. De streamingdienst Apple TV Plus wordt opnieuw Renamed met een “levendige nieuwe identiteit,” aldus het bedrijf uit Cupertino, en…

    Channel 4 sterkste groei maand ooit op streaminggebied

    Channel 4 groeide in september uit tot de snelst groeiende streamingdienst van het Verenigd Koninkrijk. De zender behaalde haar hoogste kijkcijfers ooit, zowel over een week als op een dag,…

    Geef een reactie