DAZN stuurt brieven naar illegale IPTV-gebruikers

€500 boete, binnen 7 dagen betalen – anders volgen maatregelen

Sportszender DAZN maakt zijn belofte waar om gebruikers IPTV-piraten aan te pakken en hen te laten betalen voor het illegaal gebruiken van hun officiële content. Iedereen die deze week per post een brief ontving, was eerder door de overheid beboet nadat de politie hun identiteit koppelde aan een opgerold IPTV-netwerk. DAZN kreeg toegang tot dezelfde gegevens, waarmee nu een betalingsverzoek van €500 wordt gedaan, met slechts 7 dagen om akkoord te gaan voordat het aanbod van tafel gaat.

Het is algemeen geaccepteerd dat piraterijleveranciers verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van en verdienen aan content die ze niet bezitten, en dat daar meestal een hoge prijs voor betaald moet worden. Maar wanneer gewone consumenten daarvoor worden aangepakt, verandert het verhaal compleet.

De aanpak van piraterijleveranciers is vrij eenduidig: stoppen, betalen en waar nodig dienen hun zaken als voorbeeld om anderen af te schrikken. Dat werkt volgens vaste lijnen, waarbij de wet het kader vormt. Piraten worden er doorgaans niet mee gespaard en niemand die er wakker van ligt.

Wanneer gewone consumenten het doelwit worden, verandert de dynamiek. Zij vormen immers de bron van inkomsten die bedrijven in stand houdt. Aanpakken brengt dan ook nieuwe risico’s voor het merkreputatie en de goodwill met zich mee. Een misrekening kan zo’n reputatieschade veroorzaken dat het bedrijf zelfs het vermogen om te herstellen ondermijnt.

Veel bedrijven hebben geprobeerd deze ‘eigen klanten aanklagen’-valkuil te vermijden, maar weinigen zijn er zonder schade uitgekomen. Geen enkel bedrijf meldde zelfs dat het aanspannen van rechtszaken tegen klanten plotseling zorgde voor een groei in de omzet.

Italië: Hou mijn biertje

Met jarenlange ervaring in het aanpakken van commerciële piraterijgroepen aan de aanbodzijde, kondigden DAZN, SKY en Serie A vorige maand gezamenlijk aan nu ook de consumenten te gaan aanpakken die piratencontent gebruiken. Door toegang te krijgen tot een lijst van personen die al door de staat waren beboet voor het gebruik van een illegale IPTV-dienst, gaf DAZN aan dezelfde groep rechtstreeks te zullen aanspreken.

Het plan is om schadevergoeding te eisen wegens het gebruik van de illegale dienst. Begin deze week begonnen de eerste van deze brieven bij de betrokkenen binnen te komen. Naar verluidt bezit DAZN gegevens van zo’n 2.200 mensen. Of allen een brief zullen ontvangen is nog onduidelijk.

Op sociale media deelden veel ontvangers foto’s van ogenschijnlijk identieke brieven. Hieronder vind je een bewerkte samenvatting in het Italiaans, gevolgd door een vertaling.

Onderwerp: Illegale aanschaf van IPTV-diensten met betrekking tot pakketten voor het bekijken van live Serie A-wedstrijden

Geachte heer/mevrouw,

In het kader van strafrechtelijke procedure nr. 7719/22 RGNR, ingediend bij het Openbaar Ministerie te Lecce, is vastgesteld dat u het genoemde materiaal op onrechtmatige wijze hebt verkregen, in strijd met de uitzendrechten (audiovisuele rechten, krachtens Wetgevend Besluit nr. 9/2008), die exclusief toebehoren aan ondergetekende Dazn Limited (“DAZN”), als licentiehouder.

Als gevolg van uw onrechtmatige handelen is er door de Guardia di Finanza een specifieke administratieve sanctie aan u opgelegd. DAZN, als benadeelde partij, is op 5 september geïnformeerd over het onderzoek dat tegen u werd uitgevoerd door de bevoegde eenheid van de Guardia di Finanza.

Voordat DAZN overgaat tot juridische stappen voor schadevergoeding en bescherming, met daarbij horende hogere kosten, wenst zij eerst te onderzoeken of een minnelijke regeling mogelijk is. Deze regeling bestaat uit een eenmalige schadevergoeding van € 500,00 en uw formele toezegging om in de toekomst geen verdere inbreuk te maken op de rechten van ondergetekende.

Indien u van deze mogelijkheid gebruik wilt maken, kunt u contact opnemen met DAZN via het speciale gecertificeerde e-mailadres: conciliazione.antipirateria.dazn@legalmail.it . Deze optie vervalt 7 (zeven) dagen na ontvangst van deze brief, waarna DAZN vrij is om zonder verdere kennisgeving passende juridische stappen te ondernemen.

Met vriendelijke groet,


De tekst spreekt voor zich, maar zal vooral degenen verontrusten die simpelweg niet in staat zijn om het bedrag op te hoesten, ook al zouden ze dat willen.

Uiteenzetting

De brief begint met een poging om de ontvanger volledig uit te schakelen door te suggereren dat hij of zij geen verdediging meer heeft. Door een strafzaak aan te halen waarin DAZN stelt dat de ontvanger al schuldig is bevonden, is er geen sprake meer van een vermoeden van onschuld, want de politie heeft volgens hen al het tegendeel vastgesteld.

Er wordt een vast bedrag geëist als schadevergoeding, wat een voorspelbare uitkomst biedt, in tegenstelling tot de onzekerheid die ontstaat bij het negeren van de brief, waarbij de kosten alleen maar kunnen oplopen. Voor degenen die nog twijfelen, creëert de strikte deadline van 7 dagen kunstmatige urgentie om een zaak af te handelen die al maanden geleden begonnen is.

Wie echt niet kan betalen, zou wellicht proberen binnen de deadline contact op te nemen met DAZN om de voorwaarden in stand te houden. De vraag is of dat verstandig is zonder eerst juridisch advies te vragen – iets waar niet iedereen de middelen voor heeft.

Kortom: de ontvangers worden als schuldig beschouwd, hebben geen verdediging meer en er is weinig tijd om een situatie erger te maken. De alternatieven zijn simpel: €500 betalen, beloven de zender niet meer te benadelen en de zaak is gesloten.

Geen echte verrassingen

Deze tactiek zien we al jaren terug in diverse campagnes, maar enkele afwijkende details vallen wel op.

Brieven met een compensatie-eis maken doorgaans meer indruk wanneer de ontvanger persoonlijk wordt aangesproken, in plaats van met ‘Geachte heer/mevrouw’. Hier lijkt gekozen voor het laatste, waarschijnlijk om kosten te besparen. Advocaten zijn duur en in deze fase niet altijd noodzakelijk.

Een laatste opmerkelijke uitvoering: deze brief draagt niet het logo van een advocatenbureau, maar de naam en handtekening van Stefano Azzi, CEO van DAZN Italië. Dat is een opvallende keuze die een persoonlijke betrokkenheid van de hoogste leiding verraadt.

De tijd zal leren of deze aanpak het extra risico waard is geweest. Volgens berichten zou ook SKY een soortgelijke actie voorbereiden.

  • Eater

    vraag en ik antwoord

    Related Posts

    BREIN pakt illegale vinylhandelaar aan: bootlegs in beslag genomen

    BREIN heeft wederom een handelaar in illegaal vinyl gedwongen te stoppen, ditmaal met een flinke collectie rockmuziek. De persoon had honderden Marktplaats advertenties online staan met illegale persingen van onder…

    Illegale IPTV-abonnementen handelaar bij verstek veroordeeld

    Na dagvaarding door BREIN, heeft de rechtbank Breda een verkoper van illegale IPTV-abonnementen een verbod opgelegd om deze abonnementen nog langer te verkopen. De nu veroordeelde persoon bood mediaspelers aan…

    Geef een reactie