Welkom bij Game Shorts #40, de enige blog die met de frequentie van een nieuwe Pokémon-variant verschijnt en net zo onvoorspelbaar is als een Nintendo Direct. Maak je klaar voor een frisse golf van game-nieuws, snijdende observaties en een flinke snuf sarcasme. Want laten we eerlijk zijn, als de game-industrie één ding niet is, dan is het saai! Dus, laten we duiken in de vijf meest spraakmakende verhalen van deze week!
Retro Classics op Xbox Game Pass: Het verleden leeft!:
Retro is hotter dan ooit! Xbox Game Pass-gebruikers hebben hun innerlijke archeologen ontdekt en zijn op zoek gegaan naar digitale fossielen zoals Pitfall!, Kaboom! en Mech Warrior 2. De samenwerking tussen Antstream en Xbox, die begon met 50 klassieke titels, heeft in minder dan vier weken meer dan 1 miljoen actieve spelers aangetrokken. En alsof dat nog niet genoeg is, staan er meer dan 120 titels op de planning tot 2026, inclusief gloednieuwe uitdagingen en toernooien. Dus als je je ooit afvroeg wie er nog steeds op een joystick uit 1982 ramt: dat zijn tenminste een miljoen enthousiastelingen!
$80 voor een game? “Een koopje!” zegt voormalig PlayStation-baas:
De prijzen van games stijgen sneller dan een luchtballon op een warme zomerdag, maar volgens voormalig PlayStation-topman Shuhei Yoshida zijn games van $80 “opvallend betaalbaar.” Hij vergelijkt het met de uren entertainment die je ervoor krijgt. Neem Mario Kart 8 als voorbeeld: urenlang speelplezier voor één bedrag – goedkoper dan een dagje Efteling en je hoeft er niet eens voor in de rij te staan (behalve misschien voor een update!). Yoshida erkent wel dat niet elke game die prijs waard is (kijkend naar jou, jaarlijkse sportsimulator), maar voor echte topkwaliteit mag het best wat kosten. Dus, koop slim, klaag minder, en wie weet houd je nog wat over voor een extra controller!
Microsoft: “We zetten 9000 mensen op straat, maar blijven positief!”:
Microsoft heeft besloten dat het tijd was voor een grote voorjaarsschoonmaak en heeft maar liefst 9000 werknemers de deur gewezen, met name uit de gaming-afdelingen zoals Xbox, Activision en Bethesda. Het resultaat? Studios als Rare, King en Zenimax zijn flink uitgedund, projecten zoals Perfect Dark, Everwild en de Zenimax MMO met codenaam Blackbird zijn geannuleerd, en zelfs de helft van Turn 10 (de helden achter Forza Motorsport) mag op zoek naar een nieuw avontuur. Phil Spencer noemt het een “strategische herpositionering.” Wij noemen het vooral zuur voor iedereen die nu zijn badge moet inleveren. Maar hé, misschien is er nog plek bij de klantenservice van Microsoft Teams?
Niantic maakt weer een foutje – en de compensatie is onderweg:
Niantic, de makers van Pokémon GO, heeft weer zo’n klassiek Niantic-momentje: spelers konden Pawmi de aanval Brick Break leren, wat niet helemaal de bedoeling was. Dus werd de aanval weer verwijderd, kregen betrokken spelers een bericht, en wie een Elite Charged TM had gebruikt, krijgt die terug. Het lijkt wel een traditie: Niantic maakt een fout, spelers klagen, en Niantic compenseert. Volgende maand weer hetzelfde verhaal, met dezelfde hoeken en dezelfde kanalen?
Blizzard stopt met nieuwe content voor Warcraft Rumble:
Blizzard heeft aangekondigd dat Warcraft Rumble, de mobiele spin-off die in 2023 lançeerde, niet meer wordt voorzien van nieuwe content. De game blijft nog wel speelbaar met terugkerende evenementen en bugfixes, maar verrassing! De pret is voorbij. Wat is de reden? Te weinig spelers, te veel concurrentie, en – je raadt het al – de grote ontslagronde bij Microsoft. Ongeveer 100 medewerkers van het team zijn hun baan kwijt. Blizzard bedankt iedereen voor hun inzet, maar het enige dat momenteel nog rammelt, zijn de ontslagbrieven.
Conclusie: Dat was het weer voor deze editie van Game Shorts!:
We hopen dat je net zo genoten hebt van het lezen als wij van het schrijven (en het tellen van ontslagen). Vergeet niet: als je deze week geen bug, ontslagronde of prijsverhoging hebt meegemaakt, ben je waarschijnlijk geen game-ontwikkelaar. Tot de volgende Game Shorts – waar we hopelijk kunnen melden dat er nóg meer retro-games zijn toegevoegd en nóg minder mensen zijn ontslagen. Of niet. Het blijft tenslotte de game-industrie, en daar is niets voorspelbaars aan!