wo. mei 14th, 2025

Forum

Je dient in te loggen om berichten en onderwerpen te maken.

Handleiding - VPN verbinding en anoniem downloaden

VorigePage 15 of 16Volgende

In het privacybeleid van Eweka en Sunnynet staat:

Logboekgegevens: Wij verzamelen serverlogboeken in verband met uw gebruik van onze websites of Diensten, waaronder het IP-adres en de datum en het tijdstip van de verbinding.

Ik vraag me af of een instantie als Stichting Brein niet gewoon bij een ISP kan opvragen/zien welke IP adressen wanneer verbinding maken met een VPN endpoint, vervolgens opvragen bij een Usenet provider welk binaries zijn opgevraagd vanaf welk IP adres op welk tijdstip, herleiden welk useraccount dit dus was en vervolgens 1+1+1 = 3 en zo weten dat jij auteursrechtelijk beschermde data illegaal hebt gedownload.

In dat geval maakt het niet uit vanaf waar op de wereld je het internet op komt.

1 uur geleden zei KeesKeesie:

Ik vraag me af of een instantie als Stichting Brein niet gewoon bij een ISP kan opvragen/zien welke IP adressen wanneer verbinding maken met een VPN endpoint, vervolgens opvragen bij een Usenet provider welk binaries zijn opgevraagd vanaf welk IP adres op welk tijdstip, herleiden welk useraccount dit dus was en vervolgens 1+1+1 = 3 en zo weten dat jij auteursrechtelijk beschermde data illegaal hebt gedownload.

Als het zo makkelijk zou zijn voor BREIN om illegale downloaders te pakken en een boete op te leggen volgens jouw 1+1+1=3 redenering was er al lang geleden geen Newsserver Provider meer geweest die het het downloaden van Niewsgroepen mogelijk maakt. Er is wel degelijk een verschil bij het verplicht verstrekken van gegevens op basis van een Gerechtelijke uitspraak, maar dat beperkt zich hoofdzakelijk tot Uploaders waarvan een ID spoor te volgen is. Een zaak daarover kan je even naslaan onder deze link

Downloaden van Niewsgroepen via een Newsserver Provider is met gebruik van VPN niet terug te traceren naar jouw account of vaste IP-adres. Je zal zelf wel af en toe even je cookies moeten verwijderen en je browse geschiedenis om zeker te zijn dat er geen gegevens meer op je computer aanwezig zijn. Je kan een uitgebreid artikel over het downloaden met VPN lezen onder deze link

Ik zeg ook niet dat het makkelijk is maar in dat tweede artikel staat ook al:

Maar achter de schermen is Stichting Brein al wel bezig op grote schaal gegevens te verzamelen van mensen die illegaal downloaden of uploaden.

Het veranderen van IP adres wilt niet zeggen dat er helemaal geen metadata is over de verbinding via welk je content download.

En in het privacybeleid van Nieuwsgroep providers staat dus ook dat ze wel metadata loggen omtrent verbindingen van jouw useraccount. Het is dan volgens mij een kwestie van tijd voordat dit is cross-referenced met data van ISP's en op grote schaal is hard gemaakt dat users illegaal hebben gedownload. Vanaf jouw huis IP-adres is zichtbaar dat je een VPN verbinding opzet met een specifieke VPN server en is te monitoren hoe lang die sessie duurt.

Ik weet niet of BREIN deze metadata mag en kan inzien en of Usenet providers bijhouden welke posts/binaries wanneer worden gedownload vanaf welke IP-adressen. Maar als dat zo is, is dat wel een major loophole ten voordele van Stichting Brein.

11 minuten geleden zei KeesKeesie:

Ik zeg ook niet dat het makkelijk is maar in dat tweede artikel staat ook al:

Maar achter de schermen is Stichting Brein al wel bezig op grote schaal gegevens te verzamelen van mensen die illegaal downloaden of uploaden.

Het veranderen van IP adres wilt niet zeggen dat er helemaal geen metadata is over de verbinding via welk je content download.

En in het privacybeleid van Nieuwsgroep providers staat dus ook dat ze wel metadata loggen omtrent verbindingen van jouw useraccount. Het is dan volgens mij een kwestie van tijd voordat dit is cross-referenced met data van ISP's en op grote schaal is hard gemaakt dat users illegaal hebben gedownload. Vanaf jouw huis IP-adres is zichtbaar dat je een VPN verbinding opzet met een specifieke VPN server en is te monitoren hoe lang die sessie duurt.

Ik weet niet of BREIN deze metadata mag en kan inzien en of Usenet providers bijhouden welke posts/binaries wanneer worden gedownload vanaf welke IP-adressen. Maar als dat zo is, is dat wel een major loophole ten voordele van Stichting Brein.

Ik begrijp je zorg maar gelukkig is dit met een VPN provider als PIA niet mogelijk.

De usenet provider ziet download verkeer vanaf het IP adres van de VPN provider. Niet vanaf jouw persoonlijke adres. Het IP adres van de VPN provider is niet te herleiden naar jouw. Helaas zijn er VPN providers die logging bijhouden waarmee sommige zaken mogelijk zijn maar in het geval van de VPN Provider PIA niet. 

PIA heeft diversen malen voor de rechter gestaan met het verzoek om gegevens over te dragen. Wie was er op moment x verbinden met jullie VPN dienst. PIA houd deze gegevens niet bij en logt niks waardoor ze niks kunnen overdragen.

Dus ja de Usenet provider kan verzocht worden wie er op moment X actief was met download A. Maar die zal verwijzen naar de VPN dienst welke (gelukkig) niks kan afdragen. :)

Maar ik maak me ook geen zorgen over wat Stichting Brein kan ophalen bij PIA maar bij Ziggo/KPN/Tele2/...

Zij kunnen wel zien wanneer je verbinding maakt met servers van PIA en hoeveel data daar overheen gaat

5 minuten geleden zei KeesKeesie:

Maar ik maak me ook geen zorgen over wat Stichting Brein kan ophalen bij PIA maar bij Ziggo/KPN/Tele2/...

Zij kunnen wel zien wanneer je verbinding maakt met servers van PIA en hoeveel data daar overheen gaat

Daar heb je 100% gelijk in. Brein zou kunnen navragen wat IP adres prive voor data bespookt. Waarom ze dit zouden doen is enen tweede, er zou geen aanleiding voor moeten zijn. Maar in het ergste geval zien ze dat jij een verbinding maakt met een VPN provider en daarmee 19 TB aan data verbruikt. De inhoud van de data kan men niet inzien. Er is alleen zichtbaar dat er X data is verbruikt. 

Maar daar kan je gelukkig bijzonder weinig mee. :) Bij mijn staat de VPN connectie altijd actief. Ook met gebruik van bijvoorbeeld Youtube.... ;)

1 hour ago, William said:

Daar heb je 100% gelijk in. Brein zou kunnen navragen wat IP adres prive voor data bespookt. Waarom ze dit zouden doen is enen tweede, er zou geen aanleiding voor moeten zijn. Maar in het ergste geval zien ze dat jij een verbinding maakt met een VPN provider en daarmee 19 TB aan data verbruikt. De inhoud van de data kan men niet inzien. Er is alleen zichtbaar dat er X data is verbruikt. 

Maar daar kan je gelukkig bijzonder weinig mee. :) Bij mijn staat de VPN connectie altijd actief. Ook met gebruik van bijvoorbeeld Youtube.... ;)

Inderdaad, als je download vanaf een pc vanwaar je ook browst, mailt en (vieze) filmpjes kijkt en je VPN client altijd hebt aanstaan, maak je t Brein inderdaad lastig

Maar ik bedoel dus ISP logs (tijden van thuis IP --> VPN endpoint X) in combinatie met Usenet server logs (welke binaries zijn wanneer gedownload vanaf VPN endpoint X??)

Hier zit de loophole in dit verhaal

Als je een download server hebt die de VPN client alleen start wanneer die download en je bent de enige die om 01.12u alle afleveringen v serie Y download op dat moment vanaf VPN endpoint X, dat is makkelijk herleiden voor Brein.

Is dit laatste niet alsnog een potentieel risico??

4 uur geleden zei KeesKeesie:

Inderdaad, als je download vanaf een pc vanwaar je ook browst, mailt en (vieze) filmpjes kijkt en je VPN client altijd hebt aanstaan, maak je t Brein inderdaad lastig

Maar ik bedoel dus ISP logs (tijden van thuis IP --> VPN endpoint X) in combinatie met Usenet server logs (welke binaries zijn wanneer gedownload vanaf VPN endpoint X??)

Hier zit de loophole in dit verhaal

Als je een download server hebt die de VPN client alleen start wanneer die download en je bent de enige die om 01.12u alle afleveringen v serie Y download op dat moment vanaf VPN endpoint X, dat is makkelijk herleiden voor Brein.

moet ik VPN aanzetten als ik naar deze site kijk en een spelletje speel zoals tellen en galgje

2 uur geleden zei KeesKeesie:

Je bent nu echt aan het zoeken naar uitersten waar nog geen VPN gebruiker in Nederland mee geconfronteerd is, na het downloaden van illegale content met gebruikmaking van een Newsserver. BREIN gaat wel steeds meer gebruik maken van top software waarmee veel getraceerd kan worden, maar daar zijn ook specifieke bedrijven voor nodig om alles te bundelen en in kaart te brengen. Daarna zal ook BREIN via een Rechter af moeten dwingen om gegevens achter IP-adressen te verkrijgen, maar de IP-adressen van VPN-aanbieders zijn (nog) niet te herleiden tot Internetproviders, dus reden tot ongerustheid zal er voorlopig niet zijn.

13 uur geleden zei bruchlee:

moet ik VPN aanzetten als ik naar deze site kijk en een spelletje speel zoals tellen en galgje

Zelf heb ik me VPN altijd aanstaan.  Stel dat ik hem op sites als Duken uitzet, en 10 minuten later iets ga downloaden. Dan weet ik nu al dat ik vergeet om de VPN weer aan te zetten.

Ik zou er ook gek van worden om me VPN continue uit/aan te zetten. 'Oh, ik wil nu naar duken.nl, VPN uit' 'Ik wil nu naar website A, VPN aan' 'Toch weer even terug naar duken.nl, VPN uit'.

Ik zou dus zeggen: Fijn aan laten staan. Je hebt er totaal geen last van.

VorigePage 15 of 16Volgende