do. mei 15th, 2025

Forum

Forum kruimelpad - Je bent hier:ForumAlgemeen: De huiskamerCafé de Download
Je dient in te loggen om berichten en onderwerpen te maken.

Café de Download

VorigePage 819 of 2.047Volgende

Nu even iets wat wel bewezen en 100% waar is, op 21 december 2012 zullen de planeten in ons zonnestelsel op zo'n manier staan als nog nooit eerder gebeurd is.

Ja.

Hierbij zouden dus ook onbekende krachten vrij kunnen komen.

Nee.

Waarschijnlijk geen onbekende krachten, alleen een -voor ons- raar gedrag van bijvoorbeeld de zwaartekracht lijkt me..

Zwaartekracht is de zwakste kracht die er is en heeft de laatste 4,5 miljard jaar bewezen de planeten niet naar elkaar te trekken.

Nu even iets wat wel bewezen en 100% waar is, op 21 december 2012 zullen de planeten in ons zonnestelsel op zo'n manier staan als nog nooit eerder gebeurd is.

Ja.

Nee.

Ik ben benieuwd, lijkt me eigenlijk logisch dat deze stand van planeten iets van effect heeft op ons.

Zwaartekracht is de zwakste kracht die er is en heeft de laatste 4,5 miljard jaar bewezen de planeten niet naar elkaar te trekken.

Niet helemaal waar, de zwaartekracht die de zon op ons zonnestelsel uitoefent houdt alles op de plek zoals wij deze kennen.

Ja.

Nee.

Ik ben benieuwd, lijkt me eigenlijk logisch dat deze stand van planeten iets van effect heeft op ons.

Niet helemaal waar, de zwaartekracht die de zon op ons zonnestelsel uitoefent houdt alles op de plek zoals wij deze kennen.

Als hij zegt dat de zwaartekracht alles op zijn plek houd is dat toch het zelfde als wat jij zegt :P

Zwaartekracht trekt planeten wel degelijk naar elkaar toe, maar niet tegen elkaar.

Daarom zeg ik ook bewust 4,5 miljard jaar, niet 4,6 miljard. ;) Is er eenmaal een stabilisatie, dan zie je niet zo gauw meer grote veranderingen optreden in het evenwicht. Niet zonder invloed van buitenaf, althans. Dat is ook de reden dat er helemaal niks gaat gebeuren als de planeten op één lijn staan: het netto effect van de toename in zwaartekracht is 0,004%. Dat kun je narekenen: zie de zon bij een stabiele factor als kracht = 1 en voeg daar de berekende krachten van de planeten aan toe. De aantrekkingskracht van elk afzonderlijk hemellichaam is evenredig met de massa ervan en omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand. Uitkomst: 1 (zon) + 0.0000269 (jupiter) + 0.00000279 (saturnus) + 0.00000082 (venus) + 0.00000015 (mercurius) + 0.00000005 (mars) = 1.0000371 = 0.00371%.

Wat zeggen die getallen? Helemaal niks, want de aarde beweegt zich in een ellipsvormige baan rond de zon. Een ellips houdt in dat de afstand steeds verschilt. De aarde zit tussen 0.9833 en 1.0167 astronomische eenheden van de zon, dus de stabiele factor waarover ik het daarnet had, is niet stabiel. De variatie is 3%: 1000 keer groter dan het effect van alle planeten bij elkaar.

Trouwens, denk je dat het de eerste keer is dat dat gebeurt? In 2000, bijvoorbeeld, stonden alle zichtbare planeten (Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus) op één lijn met de zon. Heb je er wat van gemerkt?

Als reactie op je bovenstaande bericht: zwaartekracht wordt sterker naar mate het voorwerp wat aangetrokken wordt dichterbij komt. Zie de berekening hierboven. Als er dus nog geen evenwicht is ingesteld en de zwaartekracht zorgt ervoor dat twee voorwerpen onwaarneembaar langzaam naar elkaar toebewegen, komen ze uiteindelijk altijd tegen elkaar aan.

Okee.

Ik bedoelde eigenlijk ook niet letterlijk op één lijn maar ze zouden in een bepaalde, nog nooit eerder vertoonde volgorde staan, weet er verder ook het fijne niet van.

Zwaartekracht, daar heeft Jupiter wel heel veel van. Zoveel dat die zelfs meteorieten van ons weg kan houden of zelfs naar ons toe kan sturen. Gelukkig hebben we nog een dampkring maar met 10 kilometer in doorsnede ben je echt de klos.  :s

Niet dan sturen we bruce willis de ruimte in met een king size boor en een bom dan komt alles goed  :P

VorigePage 819 of 2.047Volgende