Café de Download
Citaat van Freddytje op 12 maart 2011, 15:24Op dit soort dagen baal ik echt dat ik nog geen 18 ben :-
Echt heerlijk (motor) weer. Heb mn ogen ook flink de kost gegeven toen ik keek naar de langsrijdende motoren
Binnenkort hopelijk ook op de Yamaha TZR (brommer) rijden. Heeft de zelfde look als de motor: yamaha r6 en r1. Alleen zijn die dingen helaas rete duur.
Op dit soort dagen baal ik echt dat ik nog geen 18 ben :-
Echt heerlijk (motor) weer. Heb mn ogen ook flink de kost gegeven toen ik keek naar de langsrijdende motoren
Binnenkort hopelijk ook op de Yamaha TZR (brommer) rijden. Heeft de zelfde look als de motor: yamaha r6 en r1. Alleen zijn die dingen helaas rete duur.
Citaat van William op 12 maart 2011, 15:35Je ken het ook zo bedenken tegen de tijd dat jou je rijbewijs heb zijn er wel weer meer mooie modellen bij.
Ik heb laatste trouwens wel gehoord dat ze de leeftijd voor zware motors willen verhogen naar 24 (weet niet of dit waar is heb het gehoord van een collega)
Je ken het ook zo bedenken tegen de tijd dat jou je rijbewijs heb zijn er wel weer meer mooie modellen bij.
Ik heb laatste trouwens wel gehoord dat ze de leeftijd voor zware motors willen verhogen naar 24 (weet niet of dit waar is heb het gehoord van een collega)
Citaat van Thijs. op 12 maart 2011, 16:01Echt? Dat zou echt balen zijn...... Mijn vader heeft trouwens een nieuwe toermotor gekocht, Bmw
Ik vind een Kawasaki Ninja gaaf , gaat alleen wel f*cking hard.
Echt? Dat zou echt balen zijn...... Mijn vader heeft trouwens een nieuwe toermotor gekocht, Bmw
Ik vind een Kawasaki Ninja gaaf , gaat alleen wel f*cking hard.
Citaat van William op 12 maart 2011, 16:06Jup heb het net gelezen het wordt 24 :s gelukkig mag ik wel zwaar rijden sinds gister is me begrenzer er uit :dans2:
@thijsiemeisie welke BMW?
Minimumleeftijd zware motor 24 jaar
De minimumleeftijd om op een zware motor te rijden zonder voorafgaande examens voor lichte motoren gaat definitief omhoog van 21 naar 24 jaar. De verkeerscommissie van het Europees Parlement heeft dat woensdag besloten.
Niet eerst in een lichte auto rijden
Europarlementslid Corien Wortmann (CDA) probeerde tevergeefs
om de leeftijd op 21 jaar te houden. Haar plan kreeg slechts steun van een kleine minderheid in de verkeerscommissie van het Europees Parlement. ’Veel parlementsleden hadden wel sympathie voor mijn poging, maar ze wilden toch het EU-akkoord over rijbewijzen niet in gevaar brengen', zei Wortmann. De CDA'ster vindt de hogere leeftijd onzin: ‘Je hoeft toch ook niet eerst in een lichte auto te rijden voordat je in een SUV of Ferrari mag stappen'.
Zwaardere aanhangwagens
Wortmann is wel blij met de rest van het EU-akkoord. Dat behelst dat autobestuurders zwaardere aanhangwagens mogen besturen dan nu is toegestaan in Nederland. De Nederlandse gewoonte om de roze papiertjes elke tien jaar te vernieuwen om fraude tegen te gaan, krijgt navolging in alle EU-landen.
Bron: ANP
Bron: http://www.a2sp.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/minimumleeftijd_zware_motor_24_jaar
Jup heb het net gelezen het wordt 24 :s gelukkig mag ik wel zwaar rijden sinds gister is me begrenzer er uit :dans2:
@thijsiemeisie welke BMW?
Minimumleeftijd zware motor 24 jaar
De minimumleeftijd om op een zware motor te rijden zonder voorafgaande examens voor lichte motoren gaat definitief omhoog van 21 naar 24 jaar. De verkeerscommissie van het Europees Parlement heeft dat woensdag besloten.
Niet eerst in een lichte auto rijden
Europarlementslid Corien Wortmann (CDA) probeerde tevergeefs
om de leeftijd op 21 jaar te houden. Haar plan kreeg slechts steun van een kleine minderheid in de verkeerscommissie van het Europees Parlement. ’Veel parlementsleden hadden wel sympathie voor mijn poging, maar ze wilden toch het EU-akkoord over rijbewijzen niet in gevaar brengen', zei Wortmann. De CDA'ster vindt de hogere leeftijd onzin: ‘Je hoeft toch ook niet eerst in een lichte auto te rijden voordat je in een SUV of Ferrari mag stappen'.
Zwaardere aanhangwagens
Wortmann is wel blij met de rest van het EU-akkoord. Dat behelst dat autobestuurders zwaardere aanhangwagens mogen besturen dan nu is toegestaan in Nederland. De Nederlandse gewoonte om de roze papiertjes elke tien jaar te vernieuwen om fraude tegen te gaan, krijgt navolging in alle EU-landen.
Bron: ANP
Bron: http://www.a2sp.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/minimumleeftijd_zware_motor_24_jaar
Citaat van Freddytje op 12 maart 2011, 16:27He verdomme das goed kut >
Hier ben ik t mee eens:
CDA'ster vindt de hogere leeftijd onzin: ‘Je hoeft toch ook niet eerst in een lichte auto te rijden voordat je in een SUV of Ferrari mag stappen'.
Het was al 3 jaar, nu komen daar nog 3 jaar bij. WHY!? Pretbedervers
Maarja, met mn (lol, kheb m nog niet.) Kawasaki Ninja 250r mag je wel gewoon vol gas! Hij is namelijk voor een licht rijbewijs. Dus thijsiemeisie, je kan als nog met een Kawasaki scheuren!
He verdomme das goed kut >
Hier ben ik t mee eens:
CDA'ster vindt de hogere leeftijd onzin: ‘Je hoeft toch ook niet eerst in een lichte auto te rijden voordat je in een SUV of Ferrari mag stappen'.
Het was al 3 jaar, nu komen daar nog 3 jaar bij. WHY!? Pretbedervers
Maarja, met mn (lol, kheb m nog niet.) Kawasaki Ninja 250r mag je wel gewoon vol gas! Hij is namelijk voor een licht rijbewijs. Dus thijsiemeisie, je kan als nog met een Kawasaki scheuren!
Citaat van William op 12 maart 2011, 16:56Heb wel goed nieuws voor 16 jarige die mogen in 2013 op een 125cc motor met een vermogen van 11kw
16-jarige in 2013 op 125cc motor??
Het duurt nog even, maar in 2013 wordt een nieuwe Europees motorrijbewijs richtlijn van kracht. Een van de opvallendste bepalingen daarin is dat het voor een 16-jarige mogelijk wordt om een 125cc motor met een maximum vermogen van 11 kW te rijden, het zogeheten A1-rijbewijs. Voor de meeste Europese landen is deze categorie niet nieuw, maar voor Nederland en ook Denemarken is het dat wel.
In Nederland is de minimum leeftijd voor het motorrijbewijs, dus ook voor een 125cc, immers altijd 18 jaar geweest. Maar voor er nu massaal bromscooters te koop worden gezet: de afzonderlijke landen krijgen de vrijheid om de minimum leeftijd voor dit A1-rijbewijs te verhogen naar 17 of 18 jaar. Is dat het geval, dan heeft dat ook gevolgen voor de minimum leeftijd voor de twee overige motorrijbewijscategorieën, A2 en A, die dan eveneens omhoog gaat. Indien de Nederlandse regering 18 jaar als ondergrens voor A1 handhaaft, kan het A2-rijbewijs (max. vermogen 35kW) pas op 20-jarige leeftijd worden behaald en het ongelimiteerde A-rijbewijs op 24-jarige leeftijd.
Heb je al een A1- of A2-rijbewijs, dan kun je op je 22e de onbeperkte A-versie krijgen. Kiest de regering voor de variant waarop op 16-jarige leeftijd A1 kan worden gehaald, dan wordt de minimum leeftijd voor A2 18 jaar en voor het ‘zware’rijbewijs 22 als je al een A1- of A2- rijbewijs hebt. Is dat niet het geval, dan geldt ook dan een ondergrens van 24 jaar. Welke variant gekozen gaat worden, is nog onbekend. Verschillende verkeersveiligheidsinstanties schermen al met onderzoeken die logischerwijs wijzen op een fors groeiend aantal verkeersslachtoffers in de groep 16- en 17-jarigen als de minimum leeftijd voor het A1-rijbewijs wordt verlaagd.
Aan de andere kant wordt er in dezelfde onderzoeken op gewezen dat de ervaring die deze leeftijdsgroep opdoet, de kans op ongevallen op latere leeftijd waarschijnlijk juist vermindert. Overigens hebben overheden met de nieuwe richtlijn net als nu ook de volledige vrijheid om te beslissen of iemand die al een x aantal jaar in het bezit is van een autorijbewijs zonder apart motorrijbewijs een 125cc motorfiets mag besturen.
Bron: http://www.k-drive.nl/nieuws/16-jarige-2013-op-125cc-motor
Heb wel goed nieuws voor 16 jarige die mogen in 2013 op een 125cc motor met een vermogen van 11kw
16-jarige in 2013 op 125cc motor??
Het duurt nog even, maar in 2013 wordt een nieuwe Europees motorrijbewijs richtlijn van kracht. Een van de opvallendste bepalingen daarin is dat het voor een 16-jarige mogelijk wordt om een 125cc motor met een maximum vermogen van 11 kW te rijden, het zogeheten A1-rijbewijs. Voor de meeste Europese landen is deze categorie niet nieuw, maar voor Nederland en ook Denemarken is het dat wel.
In Nederland is de minimum leeftijd voor het motorrijbewijs, dus ook voor een 125cc, immers altijd 18 jaar geweest. Maar voor er nu massaal bromscooters te koop worden gezet: de afzonderlijke landen krijgen de vrijheid om de minimum leeftijd voor dit A1-rijbewijs te verhogen naar 17 of 18 jaar. Is dat het geval, dan heeft dat ook gevolgen voor de minimum leeftijd voor de twee overige motorrijbewijscategorieën, A2 en A, die dan eveneens omhoog gaat. Indien de Nederlandse regering 18 jaar als ondergrens voor A1 handhaaft, kan het A2-rijbewijs (max. vermogen 35kW) pas op 20-jarige leeftijd worden behaald en het ongelimiteerde A-rijbewijs op 24-jarige leeftijd.
Heb je al een A1- of A2-rijbewijs, dan kun je op je 22e de onbeperkte A-versie krijgen. Kiest de regering voor de variant waarop op 16-jarige leeftijd A1 kan worden gehaald, dan wordt de minimum leeftijd voor A2 18 jaar en voor het ‘zware’rijbewijs 22 als je al een A1- of A2- rijbewijs hebt. Is dat niet het geval, dan geldt ook dan een ondergrens van 24 jaar. Welke variant gekozen gaat worden, is nog onbekend. Verschillende verkeersveiligheidsinstanties schermen al met onderzoeken die logischerwijs wijzen op een fors groeiend aantal verkeersslachtoffers in de groep 16- en 17-jarigen als de minimum leeftijd voor het A1-rijbewijs wordt verlaagd.
Aan de andere kant wordt er in dezelfde onderzoeken op gewezen dat de ervaring die deze leeftijdsgroep opdoet, de kans op ongevallen op latere leeftijd waarschijnlijk juist vermindert. Overigens hebben overheden met de nieuwe richtlijn net als nu ook de volledige vrijheid om te beslissen of iemand die al een x aantal jaar in het bezit is van een autorijbewijs zonder apart motorrijbewijs een 125cc motorfiets mag besturen.
Bron: http://www.k-drive.nl/nieuws/16-jarige-2013-op-125cc-motor
Citaat van Freddytje op 12 maart 2011, 17:03T wordt steeds gekker, in 2013 ben ik inmiddels 18 en ga ik dus gewoon voor mn motor met 34 kw, de kawasaki ninja 250r
Vroeeeemmmmm :cool2:
T wordt steeds gekker, in 2013 ben ik inmiddels 18 en ga ik dus gewoon voor mn motor met 34 kw, de kawasaki ninja 250r
Vroeeeemmmmm :cool2:
Citaat van William op 12 maart 2011, 17:09en mag je met die 11kw motoren wel op de snelweg?
Waarschijnlijk wel maar 11kw is echt niks me oude lichte yamaha haalde net 140km
en mag je met die 11kw motoren wel op de snelweg?
Waarschijnlijk wel maar 11kw is echt niks me oude lichte yamaha haalde net 140km