do. mei 15th, 2025

Forum

Je dient in te loggen om berichten en onderwerpen te maken.

VPN verplicht in popcorn time ?

VorigePage 2 of 2

Hahah maar dat gebeurde vast in de avonduren bij de KLPD? Ik kan mij voorstellen dat ze zich vervelen en dan lekker gaan lopen downloaden. Stelletje boeven :P

46 minuten geleden zei kliko:

Is het niet zo dat in Nederland je met torrents sowieso een VPN nodig hebt omdat ze die torrents monitoren?

Toen ik bij een provider werkte en toegang had tot de abuse box, die stroomde altijd vol met die automatische meldingen dat er torrents gedownload werden, met de vermelding wat er gedownload werd en door welk ip adres.
(Zal er maar niet bij verklappen dat ik op storingsdienst groot zakelijk zat, en dat een van de klanten de KLPD was die ook constant meldingen kregen :D)

Een ISP kan het natuurlijk gewoon zien. En wettelijk gezien is downloaden ook strafbaar. sinds 2014, alleen treedt men niet op.
Bij torrents upload en down men. Uploaden is verspreiden en daar treed men wel tegen op, al richt zich dat nu nog op de grote releasegroepen.
Ik kan mij voorstellen dat een ISP wel komt klagen bij de klant als er dag en nacht gebruik word gemaakt van de volledige bandbreedte. 
Als ik Popcorn Time gebruik, torrents download, zelfs als ik met SSL middels een nieuwsserver iets download, gebruik ik altijd een VPN.
Het is niet raadzaam om zonder VPN te downloaden, mijn ISP hoeft niet te weten wat ik online doe... :)

Opzich klagen ISP's volgens mij niet over volledig gebruik van de BW, althans, ik heb er nog nooit van gehoord en ik heb 10 jaar voor de grootste provider van nederland gewerkt en ook werk gedaan voor de tweede grootste.
Toen ik jaren geleden nog echt vol op aan het downloaden was had ik gemiddeld gebruik van rond de 1TB of meer data per maand, zonder problemen, nooit iets over gehoord.

Het vervelende met Torrents is dat je je IP gewoon over heel internet heen stuurt, ze houden die Torrents in de gaten, loggen de ip adressen van mensen die up- en downloaden en sturen dan automatisch een bericht uit naar je provider.|
Het gevaarlijke ervan is denk ik dat op dit moment pakken ze downloaders niet aan, maar de dag dat ze besluiten dat wel te doen hebben ze logs van je ip adres en wat je wanneer gedownload hebt.

En dan kom je bij het tweede vraagstuk uit, de VPN. Hoe veilig is de VPN die je gebruikt? Welke encryptie protocollen gebruiken ze? Hebben de beheerders hem goed ingesteld? Wie zijn de beheerders? Loggen ze ECHT niets zoals ze zelf zeggen?

VPN's roepen altijd "WIJ LOGGEN NIETS!", echter is dat niet altijd waar. Soms zijn ze gewoon verplicht om alles te loggen (data retentie). De keren dat het waar is dat ze zelf niets loggen, dan heb je ook nog de eigenaar van het Datacenter en de verbinding welke kunnen loggen.
Veel VPN providers met honderden servers hebben ook geen eigen servers, die huren gewoon een server, en hebben een OS erop die geinstalleerd is door de hosting provider zelf.
Je weet dus ook niet exact of er een achterdeurtje ergens zit etc etc.

Ik vind het VPN vraag stuk een moeilijke, want in het geval van je ISP weet je in ieder geval wie je data heeft. In het geval van een VPN weet je eigenlijk niets behalve de naam die de website aangeeft. Je geeft dus je data aan een vreemde omdat je degene die je kent niet vertrouwd. Dat voelt vreemd aan voor mij.

VorigePage 2 of 2