Usenet uploader schikt met BREIN voor 10.800 euro
Citaat van extreme op 28 januari 2022, 09:14Een man uit Alkmaar was jarenlang onder verscheidene aliassen actief als uploader op Usenet en als beheerder van diverse sites met verwijzingen naar illegale content. Hij verdiende daar geen geld mee maar veroorzaakte wel grote schade doordat consumenten die een werk illegaal downloaden dat in het algemeen daarna niet nog eens tegen betaling legaal aanschaffen. Dat is eens te meer zo bij het downloaden van commerciële usenet providers waarvoor consumenten een toegangsabonnement afnemen.
BREIN sprak de man aan nadat diepgaand onderzoek zijn identiteit en naam-, adres- en woonplaatsgegevens opleverde. Naar aanleiding van de juridische stappen van BREIN heeft de man ervoor gekozen te schikken door betaling van 10.800 euro en verschaffing van informatie omtrent andere betrokkenen. Voor de toekomst is een boetebeding afgesproken van 2.500 euro per dag(deel) dat inbreuk plaatsvindt, met een maximum van 50.000 euro. Mocht achteraf blijken dat de man toch inkomsten heeft verworven uit de illegale praktijken dan vervalt de finale kwijting.
Vorig jaar kapten een aantal uploaders/beheerders eigener beweging met hun illegale praktijken. Daarbij werd aangegeven dat de handhaving door BREIN daaraan ten grondslag ligt. BREIN haalde vorig jaar 5 usenet indexeringsites offline en sprak 38 uploaders aan. Het totaal aan geïnde schikkingen bedroeg vorig jaar meer dan 260.000 euro.
BREIN heeft een procedure aanhangig voor de Hoge Raad met betrekking tot de zorgplichten van een commerciële usenet provider. Zo’n provider verkoopt abonnementen voor toegang tot zijn servers. Dat vindt aftrek door illegale bestanden die daarop beschikbaar worden gehouden. BREIN is van mening dat de provider in kwestie aansprakelijk is voor inbreuk nu die geen effectieve maatregelen nam om inbreuk tegen te gaan. In deze zaak wordt dit jaar uitspraak verwacht. Uiteraard zal de verplichting voor commerciële usenet providers tot het nemen van effectieve maatregelen om inbreuk tegen te gaan de winstgevendheid van hun exploitatie ondermijnen. De provider tegen wie BREIN deze actie voert, heeft haar exploitatie al jaren geleden stil gezet nadat zij in eerste aanleg aansprakelijk werd gehouden voor inbreuk en een effectieve NTD moest instellen.
Een man uit Alkmaar was jarenlang onder verscheidene aliassen actief als uploader op Usenet en als beheerder van diverse sites met verwijzingen naar illegale content. Hij verdiende daar geen geld mee maar veroorzaakte wel grote schade doordat consumenten die een werk illegaal downloaden dat in het algemeen daarna niet nog eens tegen betaling legaal aanschaffen. Dat is eens te meer zo bij het downloaden van commerciële usenet providers waarvoor consumenten een toegangsabonnement afnemen.
BREIN sprak de man aan nadat diepgaand onderzoek zijn identiteit en naam-, adres- en woonplaatsgegevens opleverde. Naar aanleiding van de juridische stappen van BREIN heeft de man ervoor gekozen te schikken door betaling van 10.800 euro en verschaffing van informatie omtrent andere betrokkenen. Voor de toekomst is een boetebeding afgesproken van 2.500 euro per dag(deel) dat inbreuk plaatsvindt, met een maximum van 50.000 euro. Mocht achteraf blijken dat de man toch inkomsten heeft verworven uit de illegale praktijken dan vervalt de finale kwijting.
Vorig jaar kapten een aantal uploaders/beheerders eigener beweging met hun illegale praktijken. Daarbij werd aangegeven dat de handhaving door BREIN daaraan ten grondslag ligt. BREIN haalde vorig jaar 5 usenet indexeringsites offline en sprak 38 uploaders aan. Het totaal aan geïnde schikkingen bedroeg vorig jaar meer dan 260.000 euro.
BREIN heeft een procedure aanhangig voor de Hoge Raad met betrekking tot de zorgplichten van een commerciële usenet provider. Zo’n provider verkoopt abonnementen voor toegang tot zijn servers. Dat vindt aftrek door illegale bestanden die daarop beschikbaar worden gehouden. BREIN is van mening dat de provider in kwestie aansprakelijk is voor inbreuk nu die geen effectieve maatregelen nam om inbreuk tegen te gaan. In deze zaak wordt dit jaar uitspraak verwacht. Uiteraard zal de verplichting voor commerciële usenet providers tot het nemen van effectieve maatregelen om inbreuk tegen te gaan de winstgevendheid van hun exploitatie ondermijnen. De provider tegen wie BREIN deze actie voert, heeft haar exploitatie al jaren geleden stil gezet nadat zij in eerste aanleg aansprakelijk werd gehouden voor inbreuk en een effectieve NTD moest instellen.
Citaat van Demo op 28 januari 2022, 17:458 uur geleden zei extreme:BREIN sprak de man aan nadat diepgaand onderzoek zijn identiteit en naam-, adres- en woonplaatsgegevens opleverde. Naar aanleiding van de juridische stappen van BREIN heeft de man ervoor gekozen te schikken door betaling van 10.800 euro en verschaffing van informatie omtrent andere betrokkenen.
Dit is wel eng hoor, als je uit angst voor een waarschijnlijk hogere boete of rechtszaak informatie gaat verschaffen omtrent andere betrokkenen. Je wordt toch wel heel erg nieuwsgierig om er achter te komen wat dat diepgaande onderzoek precies is geweest.
8 uur geleden zei extreme:BREIN sprak de man aan nadat diepgaand onderzoek zijn identiteit en naam-, adres- en woonplaatsgegevens opleverde. Naar aanleiding van de juridische stappen van BREIN heeft de man ervoor gekozen te schikken door betaling van 10.800 euro en verschaffing van informatie omtrent andere betrokkenen.
Dit is wel eng hoor, als je uit angst voor een waarschijnlijk hogere boete of rechtszaak informatie gaat verschaffen omtrent andere betrokkenen. Je wordt toch wel heel erg nieuwsgierig om er achter te komen wat dat diepgaande onderzoek precies is geweest.
Citaat van Nobody op 29 januari 2022, 07:4922 uur geleden zei extreme:Naar aanleiding van de juridische stappen van BREIN heeft de man ervoor gekozen te schikken door betaling van 10.800 euro en verschaffing van informatie omtrent andere betrokkenen
Ook mooi dan ik zou zeggen ik ga wel ervoor zitten dat ik al die namen vrijgeef...
22 uur geleden zei extreme:Naar aanleiding van de juridische stappen van BREIN heeft de man ervoor gekozen te schikken door betaling van 10.800 euro en verschaffing van informatie omtrent andere betrokkenen
Ook mooi dan ik zou zeggen ik ga wel ervoor zitten dat ik al die namen vrijgeef...
Citaat van Goodfellow123 op 29 januari 2022, 08:56En nu maar hopen dat hij niks prijs geeft over andereren 🤐
En nu maar hopen dat hij niks prijs geeft over andereren 🤐
Citaat van Meh Meh op 29 januari 2022, 10:57Ik weet niets, ik heb niets gedaan, niets gehoord, niets gezien en niets te zeggen. Met vragen kan je altijd terecht bij mijn advocaat. En, voor de rest kan je mijn bruine ster kussen. Kak op Brein, ga nooit op je knieën om Tim Kuik te bevredigen! Als ik dit bericht lees, krijg ik bijna zin om weer te gaan uploaden. 🤬 Dat heb ik sinds de val van FTD afgezworen.
Ik weet niets, ik heb niets gedaan, niets gehoord, niets gezien en niets te zeggen. Met vragen kan je altijd terecht bij mijn advocaat. En, voor de rest kan je mijn bruine ster kussen. Kak op Brein, ga nooit op je knieën om Tim Kuik te bevredigen! Als ik dit bericht lees, krijg ik bijna zin om weer te gaan uploaden. 🤬 Dat heb ik sinds de val van FTD afgezworen.
Citaat van Demo op 29 januari 2022, 15:39uit goede bron, en de topic starter weet wie ik ben, is dit de persoon die gepakt is achter Second-Stage. Die gaat hier ook onder een pseudoniem schuil. Die heeft andere admins en veelgebruikers erbij gelapt om er zelf beter uit te komen. Jep, er gaan nog veel meer koppen rollen.
uit goede bron, en de topic starter weet wie ik ben, is dit de persoon die gepakt is achter Second-Stage. Die gaat hier ook onder een pseudoniem schuil. Die heeft andere admins en veelgebruikers erbij gelapt om er zelf beter uit te komen. Jep, er gaan nog veel meer koppen rollen.
Citaat van robert jan op 30 januari 2022, 12:5821 uur geleden zei nietleuk:uit goede bron, en de topic starter weet wie ik ben, is dit de persoon die gepakt is achter Second-Stage. Die gaat hier ook onder een pseudoniem schuil. Die heeft andere admins en veelgebruikers erbij gelapt om er zelf beter uit te komen. Jep, er gaan nog veel meer koppen rollen.
DownUnder of nog 2 andere namen die hij ooit gebruikte ( The big GB poster met al zijn Muziek Dubbels ) kwam ook uit Alkmaar zelf staan te verraden op de chatroom aldaar ooit hij zat ook achter Second stage en ineens was hij daar weg.
onder het mom van hij moest om zijn gezin denken en was een zzp ?
het zal toch niet?? daarom begeef ik me ook nooit ergens in een chatroom na een verloop van tijd ga je wat loslippigere worden en de verrader slaapt nooit.
21 uur geleden zei nietleuk:uit goede bron, en de topic starter weet wie ik ben, is dit de persoon die gepakt is achter Second-Stage. Die gaat hier ook onder een pseudoniem schuil. Die heeft andere admins en veelgebruikers erbij gelapt om er zelf beter uit te komen. Jep, er gaan nog veel meer koppen rollen.
DownUnder of nog 2 andere namen die hij ooit gebruikte ( The big GB poster met al zijn Muziek Dubbels ) kwam ook uit Alkmaar zelf staan te verraden op de chatroom aldaar ooit hij zat ook achter Second stage en ineens was hij daar weg.
onder het mom van hij moest om zijn gezin denken en was een zzp ?
het zal toch niet?? daarom begeef ik me ook nooit ergens in een chatroom na een verloop van tijd ga je wat loslippigere worden en de verrader slaapt nooit.
Citaat van extreme op 30 januari 2022, 15:46Het mag toch niet zo zijn dat je aan je gezin moet denken je dan maar een ander erbij lapt. Dat had een naam tijdens de tweede wereld oorlog, sorry kun je zelf invullen die naam.
Je weet toch van tevoren waar je aan begint en wat de risico's zijn.
@nietleuk Ik hoorde juist weer dat second-stage down was omdat er ruzie was. En ja zoals er word gezegd topic starter weet wie ik ben. Ja dat weet ik, iemand waar ik veel respect voor heb.
Het mag toch niet zo zijn dat je aan je gezin moet denken je dan maar een ander erbij lapt. Dat had een naam tijdens de tweede wereld oorlog, sorry kun je zelf invullen die naam.
Je weet toch van tevoren waar je aan begint en wat de risico's zijn.
@nietleuk Ik hoorde juist weer dat second-stage down was omdat er ruzie was. En ja zoals er word gezegd topic starter weet wie ik ben. Ja dat weet ik, iemand waar ik veel respect voor heb.