OpenVPN op router icm PIA VPN en ddwrt
Citaat van The_Achouffe op 1 september 2021, 21:10ik las op internet dat je ook op een router een vpn verbinding kan zetten (openvpn) zodat je alle apparaten, zowel via lan als wifi aan aangesloten hebt via vpn. Dit is handig om bijvoorbeeld je TV via lan of wifi te verbinden zodat je dan netflix kan kijken via VPN.
Ik heb gegoogled, en gezocht op youtube en diverse hits en filmpjes gevonden. Ik heb een wifirouter met openwrt en eentje met tomato er op maar het is me tot nu toe niet gelukt om het voor elkaar te krijgen. In 1 van de voorbeelden wordt als voorbeeld expressvpn gebruikt en ik heb onlangs PIA vpn aangeschaft.
Weet iemand een goede handleiding, of zou ik beter bij de klantenservice van PIA kunnen vragen?
ik las op internet dat je ook op een router een vpn verbinding kan zetten (openvpn) zodat je alle apparaten, zowel via lan als wifi aan aangesloten hebt via vpn. Dit is handig om bijvoorbeeld je TV via lan of wifi te verbinden zodat je dan netflix kan kijken via VPN.
Ik heb gegoogled, en gezocht op youtube en diverse hits en filmpjes gevonden. Ik heb een wifirouter met openwrt en eentje met tomato er op maar het is me tot nu toe niet gelukt om het voor elkaar te krijgen. In 1 van de voorbeelden wordt als voorbeeld expressvpn gebruikt en ik heb onlangs PIA vpn aangeschaft.
Weet iemand een goede handleiding, of zou ik beter bij de klantenservice van PIA kunnen vragen?
Citaat van Duken op 2 september 2021, 05:30Dat is zeker een goed idee om op je router te activeren. Pia is daar ook een goede provider voor.
Informatie staat ook hier: https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/kb/articles/can-i-use-the-private-internet-access-service-with-my-router-2
Hier is de laatste handleiding van Pia. Maar bij mij laad deze pagina niet meer...? 😑
https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/guides/routers/dd-wrt-v40559-openvpn-setup
Maar Pia support helpt anders ook snel. Ticket aanmaken kan hier
https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/new-ticket
Hoop dat de handleiding wel bij jouw opent. 👌
Dat is zeker een goed idee om op je router te activeren. Pia is daar ook een goede provider voor.
Informatie staat ook hier: https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/kb/articles/can-i-use-the-private-internet-access-service-with-my-router-2
Hier is de laatste handleiding van Pia. Maar bij mij laad deze pagina niet meer...? 😑
https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/guides/routers/dd-wrt-v40559-openvpn-setup
Maar Pia support helpt anders ook snel. Ticket aanmaken kan hier
https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/new-ticket
Hoop dat de handleiding wel bij jouw opent. 👌
Citaat van The_Achouffe op 2 september 2021, 06:26Bedankt voor deze suggestie, ik ga er weer mee aan de slag
Bedankt voor deze suggestie, ik ga er weer mee aan de slag
Citaat van The_Achouffe op 2 september 2021, 12:45Ik heb het aan de praat gekeken, precies de handleiding gevolgd, af en toe moest ik iets wel 5 x lezen voor ik het echt begreep maar goed, uiteindelijk werkt het. Momenteel via een server in de US een download van minder dan 5 Mb, maar ik vind het al lang mooi dat het werkt.
Ik heb het aan de praat gekeken, precies de handleiding gevolgd, af en toe moest ik iets wel 5 x lezen voor ik het echt begreep maar goed, uiteindelijk werkt het. Momenteel via een server in de US een download van minder dan 5 Mb, maar ik vind het al lang mooi dat het werkt.
Citaat van nathaliesch op 2 september 2021, 16:12Persoonlijk zou ik PIA NIET op een router installeren. Dan gebruiken alle apparaten die aangesloten zijn op de router dezelfde VPN server, b.v. een uit Amerika.
Bij PIA mag je met 10 apparaten tegelijkertijd verbinding maken met hun servers.
Soms is het handig om b.v. een Shield-TV waar Netflix op draait, naar een server in Amerika te laten verwijzen en je eigen PC geen VPN verbinding te hebben met bepaalde websites. (b.v. IMDB die van taal verandert als je een Buitenlandse VPN server gebruikt) of je mail programma wat ineens geen mail meer kan verzenden omdat je via een VPN server in het buitenland verbinding maakt.
En als je je eigen PC naar welk land dan ook wilt laten verwijzen, kies je dat gewoon in de PIA app.
Maar, iedereen is vrij om zelf te bepalen wat voor hem/haar het makkelijkst is.
Voor mij is het gemakkelijkst dat elk apparaat waar nodig, een eigen PIA verbinding maakt naar welk land dan ook.
groetjes,
Nathalie
PS: installeer Wireguard op een router zodat je van buiten af je eigen apparaten kunt aanspreken.
Persoonlijk zou ik PIA NIET op een router installeren. Dan gebruiken alle apparaten die aangesloten zijn op de router dezelfde VPN server, b.v. een uit Amerika.
Bij PIA mag je met 10 apparaten tegelijkertijd verbinding maken met hun servers.
Soms is het handig om b.v. een Shield-TV waar Netflix op draait, naar een server in Amerika te laten verwijzen en je eigen PC geen VPN verbinding te hebben met bepaalde websites. (b.v. IMDB die van taal verandert als je een Buitenlandse VPN server gebruikt) of je mail programma wat ineens geen mail meer kan verzenden omdat je via een VPN server in het buitenland verbinding maakt.
En als je je eigen PC naar welk land dan ook wilt laten verwijzen, kies je dat gewoon in de PIA app.
Maar, iedereen is vrij om zelf te bepalen wat voor hem/haar het makkelijkst is.
Voor mij is het gemakkelijkst dat elk apparaat waar nodig, een eigen PIA verbinding maakt naar welk land dan ook.
groetjes,
Nathalie
PS: installeer Wireguard op een router zodat je van buiten af je eigen apparaten kunt aanspreken.
Citaat van The_Achouffe op 2 september 2021, 19:44Bedankt voor je tips. Het idee van VPN op de router was omdat ik een manier zocht om netflix op mijn tv via de vpn te krijgen aangezien ik niet PIA op mijn TV kan installeren, tenminste dat denk ik. Verder heb ik wel gewoon de PIA app op mijn pc en android.
Bedankt voor je tips. Het idee van VPN op de router was omdat ik een manier zocht om netflix op mijn tv via de vpn te krijgen aangezien ik niet PIA op mijn TV kan installeren, tenminste dat denk ik. Verder heb ik wel gewoon de PIA app op mijn pc en android.
Citaat van nathaliesch op 3 september 2021, 06:14Duidelijk.
Maar om dan je hele netwerk achter dezelfde VPN verbinding te stoppen is wel een radicaal besluit. Met de VPN app op je PC kun je wel kiezen voor een andere VPN server/land maar je kunt NOOIT een verbinding maken zonder VPN want die gaat, zoals je zelf zegt, via de router.
Een nettere oplossing lijkt mij een extern Android kastje die aan de TV gekoppeld is waar je wel een PIA app op kunt draaien en zelf kunt selecteren welke VPN verbinding je wilt gebruiken. Een Mi box kost pakweg 50 euro.
Je kunt ook een goedkoop routertje van GL.iNet in je netwerk koppelen en op basis van MAC adressen selecteren welke apparaten je via de PIA VPN server laat lopen. kosten 25 à 30 euro.
Dan kun je de rest van je netwerk tenminste gebruiken zonder VPN.
Duidelijk.
Maar om dan je hele netwerk achter dezelfde VPN verbinding te stoppen is wel een radicaal besluit. Met de VPN app op je PC kun je wel kiezen voor een andere VPN server/land maar je kunt NOOIT een verbinding maken zonder VPN want die gaat, zoals je zelf zegt, via de router.
Een nettere oplossing lijkt mij een extern Android kastje die aan de TV gekoppeld is waar je wel een PIA app op kunt draaien en zelf kunt selecteren welke VPN verbinding je wilt gebruiken. Een Mi box kost pakweg 50 euro.
Je kunt ook een goedkoop routertje van GL.iNet in je netwerk koppelen en op basis van MAC adressen selecteren welke apparaten je via de PIA VPN server laat lopen. kosten 25 à 30 euro.
Dan kun je de rest van je netwerk tenminste gebruiken zonder VPN.
Citaat van Vampire Inspector op 3 september 2021, 08:532 uur geleden zei nathaliesch:Dan kun je de rest van je netwerk tenminste gebruiken zonder VPN.
Je kan ook je VPN router achter de router van je provider plaatsen. Alle apparatuur wat VPN nodig heeft sluit je aan op je VPN router, alles wat dat niet hoeft via de router van de provider 🧛♂️
2 uur geleden zei nathaliesch:Dan kun je de rest van je netwerk tenminste gebruiken zonder VPN.
Je kan ook je VPN router achter de router van je provider plaatsen. Alle apparatuur wat VPN nodig heeft sluit je aan op je VPN router, alles wat dat niet hoeft via de router van de provider 🧛♂️
Citaat van The_Achouffe op 3 september 2021, 10:20@Vampire Inspector inderdaad zo heb ik het nu ook neer gezet. En als ik verbinding maak met die wifirouter waar het op staat via wifi dan zit dat ook achter vpn. Prima oplossing. Daarnaast heb ik het ook op mijn synology nas ingesteld, deze loopt uiteraard niet via die router maar heeft gewoon een eigen openvpn verbinding
@Vampire Inspector inderdaad zo heb ik het nu ook neer gezet. En als ik verbinding maak met die wifirouter waar het op staat via wifi dan zit dat ook achter vpn. Prima oplossing. Daarnaast heb ik het ook op mijn synology nas ingesteld, deze loopt uiteraard niet via die router maar heeft gewoon een eigen openvpn verbinding
Citaat van nathaliesch op 3 september 2021, 11:042 uur geleden zei Vampire Inspector:Je kan ook je VPN router achter de router van je provider plaatsen. Alle apparatuur wat VPN nodig heeft sluit je aan op je VPN router, alles wat dat niet hoeft via de router van de provider 🧛♂️
Dat bedoelde ik te zeggen met een goedkoop GL.iNet routertje.
Ik neem aan dat je Synology NAS geconfigureerd hebt als openvpn server. Want anders zou je daar wel PIA voor gebruiken als je deze als vpn client gebruikt.
2 uur geleden zei Vampire Inspector:Je kan ook je VPN router achter de router van je provider plaatsen. Alle apparatuur wat VPN nodig heeft sluit je aan op je VPN router, alles wat dat niet hoeft via de router van de provider 🧛♂️
Dat bedoelde ik te zeggen met een goedkoop GL.iNet routertje.
Ik neem aan dat je Synology NAS geconfigureerd hebt als openvpn server. Want anders zou je daar wel PIA voor gebruiken als je deze als vpn client gebruikt.