do. mei 15th, 2025

Forum

Je dient in te loggen om berichten en onderwerpen te maken.

Gratis apps zoals Tinder verkopen persoonsgegevens

VorigePage 2 of 2

'Slimme Ring-deurbel sluist persoonlijke gegevens door naar adverteerders'

De Ring, een populaire slimme deurbel waarmee je vanop afstand kan zien wie er aanbelt, zou via trackers persoonlijke data doorsturen naar adverteerders. Dit moet blijken uit onderzoek van de EFT, een Amerikaanse stichting die zich bezighoudt met online privacy en vrijheid.

Niet het eerste privacyprobleem

 

De Ring-app is niet de enige applicatie die op een dergelijke wijze data verzamelt over zijn gebruikers. Maar het is volgens de EFT eerder uitzonderlijk dat het voorkomt bij een commercieel product: het instapmodel van de Ring-videodeurbel kost 99 euro, het duurste model heeft een prijskaartje van bijna 500 euro. Gebruikers betalen bovendien een abonnementskost van (minstens) 30 euro per jaar.

Voor Ring, sinds 2018 in handen van e-commercegigant Amazon, is het niet het eerste privacyprobleem - mochten de bevindingen van de EFT kloppen. Begin vorig jaar kwam de deurbel in opspraak nadat bleek dat ontwikkelaars ongestoord toegang hadden tot een grote hoeveelheid geüploade video's van gebruikers. Verder zijn Amazon en zijn dochterbedrijf in de VS recentelijk aangeklaagd door een huiseigenaar in de staat Alabama, die meent dat het apparaat door een ontwerpfout kwetsbaar is voor cyberaanvallen.

Ring en moederbedrijf Amazon hebben nog niet op de aantijgingen van de Electronic Frontier Foundation gereageerd.

 

Bron: Knack

 

Op 27-1-2020 om 16:58 zei Drifter:

Helaas staat er vandaag een artikel op Tweakers.net over Avast en dochter AVG waarvan je verwacht dat ze (beveiliging) software leveren die jou bescherming moeten bieden, maar overduidelijk ook eens een gigantische boete aan hun kont moeten krijgen.

Avast verkoopt data van gebruikers gratis antivirussoftware onder pseudoniem

Beveiligingsbedrijf Avast verkoopt op grote schaal gepseudonimiseerde data van gebruikers van de gratis versie aan adverteerders. Het gaat onder andere om de browse geschiedenis, die onder andere aan grote bedrijven zoals Google, Microsoft, Pepsi en McKinsey wordt verkocht.

Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Vice en PCMag. De sites kregen documenten zoals contracten en uitgelekte data in handen. Het onderzoek komt nadat eerder al ophef ontstond over de diensten van Avast. Onder andere Mozilla verwijderde de extensie van het antivirusbedrijf en van dochterbedrijf AVG uit Firefox nadat bleek dat de add-on veel meer informatie verzamelde dan de bedoeling was. Avast reageerde daarop door te zeggen dat de data onder pseudoniem werd verzameld. Het bedrijf zei ook dat het was gestopt met de dataverzameling. Ondertussen ging het echter door met het verzamelen van gegevens via de gratis versie van de desktopvariant van de antivirussoftware.

Bron: Tweakers.net

Avast stopt met verkopen gebruikersdata

Beveiligingsbedrijf Avast stopt met het verkopen van gebruikersgegevens aan bedrijven. Het bedrijf kwam eerder deze week onder vuur te liggen vanwege het verzamelen van gepseudonimiseerde data. Het bedrijf biedt excuses aan.

In zijn blogpost biedt Vlcek zijn excuses aan. "Als ceo van Avast voel ik me persoonlijk verantwoordelijk", schrijft hij. "Mensen beschermen is onze topprioriteit en al het tegenovergestelde dat we doen, is onacceptabel." Volgens Vlcek heeft het bestuur van Avast besloten dat Jumpshot stopt met het verzamelen van data en wordt het bedrijf opgedoekt. Dat gebeurt per direct. Vlcek geeft ook uitleg over hoe hij tot deze beslissing is gekomen. Hij suggereert dat hij daar zelf mee kwam. "Toen ik zeven maanden geleden aantrad als ceo heb ik veel tijd besteed aan het herevalueren van al onze zakelijke diensten. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat dataverzameling niet past in onze privacyprioriteiten voor 2020 en verder." Vlcek zegt dat Avast in 2015 begon met Jumpshot omdat 'cybersecurity een big data game zou worden'. Hij zegt dat het bedrijf altijd binnen de juridische kaders is gebleven en dat het zich altijd aan wetten als de AVG heeft gehouden.

Bron: Tweakers.net

 

Excuses zijn waarschijnlijk niet meer voldoende want thuisland Tsjechië begint onderzoek naar doorverkoop data door Avast.

Avast trok de stekker uit de afdeling verantwoordelijk voor het doorverkopen van geanonimiseerde data aan derden én bood excuses aan: voor de antivirusfirma komen die maatregelen in thuisland Tsjechië net te laat, aangezien er daar al een onderzoek is gestart naar de praktijken van Avast.

Eind januari werd duidelijk dat Avast verzamelde browserdata van klanten verkocht aan partijen waaronder Amazon. Geanonimiseerd, maar vanwege de precisie van de data (voorzien van timestamps) konden bepaalde partijen gemakkelijk browserdata aan eigen gegevens koppelen om zo toch nog een profiel van een individu op te bouwen. Nadat Motherboard en PCMag dit hadden aangekaart, ging de CEO van Avast door het stof en trok de stekker uit de divisie die verantwoordelijk was voor het verzamelen van die data, namelijk Jumpshot.

Tsjechië start alsnog onderzoek

In een verklaring laat de directrice van de Tsjechische Office of Personal Data Protection weten dat er alsnog een onderzoek is gestart naar de praktijken van Avast, aangezien het volgens haar een ‘aanzienlijke inbreuk op de bescherming van persoonlijke data’ betreft.

Avast laat weten dat het inderdaad onder de loep ligt en volledig meewerkt aan het onderzoek. Mocht er worden besloten tot het opleggen van een boete vanwege het negeren van de Europese wetgeving rondom databescherming (General Data Protection Regulation, de GDPR), dan gaat dat Avast aardig wat kosten. De boete kan oplopen tot tien miljoen, of twee procent van de totale winst over een jaar. Dit is afhankelijk van welke van die twee bedragen hoger is.

VorigePage 2 of 2