Nieuwe Outlook: sommige Excel-bijlagen kunnen niet geopend worden, erkent Microsoft
Microsoft waarschuwt voor een vervelende bug in de nieuwe Outlook-client, waardoor sommige gebruikers bepaalde Excel-bijlagen niet kunnen openen.
Deze fout doet zich al voor sinds minstens 23 november en treft vooral gebruikers van Exchange Online, zo blijkt uit een servicebericht (EX1189359) dat BleepingComputer inzag. Volgens Microsoft wordt het probleem veroorzaakt door bestandsnamen die niet-ASCII-tekens bevatten, zoals accenten, emoji’s of bijzondere symbolen. Wanneer zo’n Excel-bestand wordt geopend, kan Outlook het soms niet verwerken en krijgen gebruikers alleen de weinig bemoedigende melding te zien: “Try opening the file again later”.
Microsoft brengt oplossing uit
Het bedrijf werkt inmiddels aan een oplossing en rolt deze momenteel uit. De fix zorgt ervoor dat Outlook de bestandsnaam op de juiste manier codeert zodra je de bijlage opent. Microsoft onderzoekt nog wat de oorzaak is van deze fout. Voorlopig is het probleem nog niet overal verholpen. Wie blijft vastlopen bij een Excel-bijlage, kan tijdelijk gebruikmaken van Outlook op het web of het bestand eerst downloaden en lokaal openen. De impact van deze fout lijkt beperkt, aangezien Microsoft de storing als een ‘advies’ classificieert, een aanduiding voor problemen met een beperkte reikwijdte.
Dit is niet de eerste keer dat Outlook met problemen kampt. Eerder dit jaar zorgden bugs er al voor dat de klassieke Outlook-client soms niet wilde opstarten of direct crashte. Ook de nieuwe Outlook had in het voorjaar te maken met een fout in de knop waarmee gebruikers konden terugschakelen naar de klassieke versie. Ondertussen werkt Microsoft hard aan het verbeteren van de nieuwe Outlook. Begin dit jaar kondigde het bedrijf aan dat de app automatisch geïnstalleerd zal worden op Windows 10-systemen, te beginnen bij de beveiligingsupdate van februari 2025.







