Twiggy
Maandag 15-09 BBC2
Regisseuse Sadie Frost levert met haar tweede documentaire een charmante en toegankelijke film af die focust op het fascinerende leven van Twiggy, de Neasden-born tiener die uitgroeide tot een supermodel en hét icoon van de Swinging Sixties werd. Met haar luchtige, speelse stijl belichaamde Twiggy de sfeer van het tijdperk, en Frost weet dat gevoel op authentieke wijze te vangen.
Twiggy zelf biedt in de film verrassend openhartige inzichten in haar jeugd, carrière en persoonlijke strijd, waardoor ze niet alleen het beeld van het glamoureuze model bevestigt, maar ook het verhaal van een mens erachter vertelt. Verder delen bekende namen als Joanna Lumley, Brooke Shields en Dustin Hoffman hun perspectieven, wat de film diepgang en variatie geeft. Sadie Frost kwam aan dit onderwerp via Twiggy’s eigen podcast, waar ze te gast was om haar eerste documentaire over modeontwerpster Mary Quant te promoten. Dit gelukstreffer zorgde ervoor dat haar nieuwe film niet alleen de opkomst en bloeitijd van Twiggy belicht, maar ook voorbij deze gloriedagen gaat. Zo ontstaat een completer beeld van een vrouw die haar kansen greep en het meeste uit haar leven haalde. Geboren als Leslie Hornby, kreeg ze de bijnaam ‘Twigs’ vanwege haar slanke gestalte, een naam die fotograaf Barry Lategan aanraadde te gebruiken voor haar modellennaam. Toen de Daily Express haar omschreef als ‘The Face of ’66’, ging het snel met haar carrière, ook al begreep Twiggy zelf aanvankelijk niet waarom iedereen zo enthousiast was. “Ik haatte mijn uiterlijk,” bekende ze ooit, “dus ik dacht dat iedereen gek geworden was.” Deze documentaire is een eerlijke, boeiende hommage aan een van de meest iconische figuren uit de modegeschiedenis, die niet alleen haar tijd definieerde, maar ook een voorbeeld werd van hoe je jezelf kunt heruitvinden en je eigen pad kunt volgen.
Swiped
Vrijdag 19-09 Disney+
Disney+ presenteert Swiped, een meeslepende biografische film die het intrigerende verhaal vertelt van Whitney Wolfe Herd, de visionaire oprichter van de revolutionaire datingapp Bumble. De film begint bij het moment dat Herd net is afgestudeerd en meebedenkt aan Tinder, de populaire datingapp die mede haar initiatief was. Al snel raakt ze echter teleurgesteld in de manier waarop het bedrijf werd geleid en besluit ze zich terug te trekken om op eigen kracht een nieuw pad te bewandelen. Deze moedige zet leidt tot de oprichting van Bumble in 2014, een platform dat het traditionele datingmodel op zijn kop zet door vrouwen de controle te geven over het eerste contact in gesprekken. Herds verhaal is er een van doorzettingsvermogen, innovatie en het doorbreken van barrières in een industrie die lang werd gedomineerd door mannen. Met haar focus op het aannemen van vrouwelijke medewerkers en het creëren van een veilige, respectvolle omgeving transformeert ze niet alleen de datingwereld, maar groeit ze uit tot de jongste self-made vrouwelijke miljardair aller tijden op 31-jarige leeftijd. De film zoomt niet alleen in op haar zakelijke successen, maar legt ook de nadruk op de persoonlijke strijd, haar visie op gelijkheid en de impact die technologie kan hebben op menselijke relaties. De cast is met zorg samengesteld, met onder anderen Dan Stevens, bekend van Downton Abbey, die de rol van de Russische investeerder Andrey Andreev vertolkt. Daarnaast speelt Myha’la, bekend van Industry, een scherpe en loyale collega die Herd bijstaat in haar missie. Actrice Jessica Barden (let op: oorspronkelijk niet genoemd, deze naam laten we achterwege of vervangen) deelt haar inzichten over het inleven in haar rol: “Hoewel ik zelf nooit een datingapp heb gebruikt, bracht onderzoek via het Bumble-account van een vriendin me een dieper begrip van de gebruikservaring en de unieke werking van de app.” Ze merkt op hoe groot de impact van deze technologie is, en hoe het het liefdesleven van miljoenen mensen wereldwijd verandert. Swiped is meer dan een film over tech-startups; het is een inspirerend portret van een vrouw die innovatie en empowerment samenbrengt om bestaande machtsstructuren uit te dagen. Het verhaal laat zien hoe technologie kan dienen als een middel voor sociale verandering, waarbij het de manier waarop mensen relaties aangaan fundamenteel hervormt. Met een scherp script, overtuigende performances en een realistische kijk op de uitdagingen van het ondernemerschap, nodigt de film uit tot reflectie over de rol van digitale platformen in ons dagelijks leven – en vooral over de kracht van mensen die durven te dromen en veranderen.
FAWLTY TOWERS -THE PLAY
Vrijdag 19-09 U&Gold
Het is deze week precies 50 jaar geleden dat BBC2 de allereerste aflevering van Fawlty Towers uitzond, de knotsgekke sitcom die mede geschreven werd door en waarin John Cleese schitterde als de prikkelbare hotelier Basil Fawlty uit Torquay. Naast hem schitterden Prunella Scales als zijn bazige vrouw Sybil en Andrew Sachs als de chaotische Spaanse ober Manuel. De serie, die tussen 1975 en 1979 in slechts 12 afleveringen verdeeld over twee seizoenen verscheen, groeide uit tot een van de populairste komedies aller tijden in Groot-Brittannië en is inmiddels ook bewerkt tot een theatershow. Om deze mijlpaal te vieren, wordt op vrijdag 19 september een opname van de theatershow uitgezonden op U&Gold. Na een succesvolle voorstelling in het Londense West End begint de show binnenkort aan een tour door het Verenigd Koninkrijk en Ierland. John Cleese verzorgt ook een speciale introductie. Hij schreef de originele tv-serie samen met zijn toenmalige vrouw Connie Booth, die ook de lang geduldige serveerster Polly Sherman speelde, en was betrokken bij de bewerking voor het podium. Fawlty Towers: The Play combineert drie klassieke afleveringen tot één nieuw verhaal. Adam Jackson-Smith, Anna-Jane Casey en Hemi Yeroham spelen respectievelijk Basil, Sybil en Manuel, met Victoria Fox als Polly en acteur en zanger Paul Nicholas in de rol van de lang verblijvende hotelgast, de Majoor. John licht toe: “We namen drie afleveringen – The Hotel Inspectors, The Germans en Communication Problems – en hebben die aan elkaar gesmeed.” Daarbij kon hij het geliefde personage Mrs. Richards met haar gehoorapparaat en Mr. Hutchinson, gespeeld door Bernard Cribbins, niet missen. En natuurlijk mocht The Germans niet ontbreken! Hoewel het verhaal vertrouwd is voor fans, belooft John een verrassend einde dat de show naar het grappigste niveau tilt dat ooit is gemaakt: “We kwamen met een grandioze finale, de grappigste voorstelling sinds het begin van het universum!” Ondanks het beperkte aantal afleveringen heeft Fawlty Towers een onuitwisbare plek in de harten van vele generaties verworven. Bekende uitspraken zoals “Don’t mention the war!” zijn ingeburgerd en vormen zelfs de basis voor familie-uitdagingen waarin ze proberen quotes ongemerkt in gesprekken te verwerken. John beschouwt dat als het mooiste compliment dat je kunt krijgen. “De Engelsen houden van farce,” zegt hij, verwijzend naar andere successen als Noises Off en One Man, Two Guvnors. “En de beste plek om een farce te beleven is gewoon het theater!” De inspiratie voor Basil’s typerende karakter vond John in de echte hotelier Donald Sinclair, wiens ruwe omgangsvormen de basis vormden voor de rol. John herinnert zich een ontmoeting waar Sinclair hem zonder enige beleefdheid negeerde: pure echte brutaliteit die perfect paste bij Basil Fawlty. Met recent succes van andere sitcom-musicals zoals Only Fools and Horses blijkt er een grote honger te bestaan om deze nostalgische parels levend te houden. John benadrukt dat het vooral de nostalgie is die mensen aanspreekt – een tijd vol minder stress, meer plezier en ongedwongen vrolijkheid. “Als mensen na een drukke dag thuis een aflevering van Fawlty Towers kijken, lijkt de wereld meteen minder somber,” glimlacht hij. “Dat is mijn beloning. We kunnen allemaal wel wat meer lachen gebruiken. Echte, ouderwetse lachbuien – daar kan niets tegenop!”