Providers moeten Usenet-uploaders bekendmaken aan Brein
Citaat van Duken op 22 juni 2016, 17:55Brein heeft een kort geding gewonnen tegen twee Usenet-providers, die nu gegevens van uploaders moeten doorspelen.
Een rechtbank in Haarlem stelde Stichting Brein in het gelijk en dus moeten de twee Usenet-aanbieders Eweka en Usenetter de identificerende gegevens van twee anonieme uploaders bekendmaken. Zij hebben ruim tweeduizend e-books illegaal online gedeeld.
Het gaat volgens het vonnis om twee gebruikers die actief waren onder verschillende namen. De één gebruikte 'Madammeke', Diesel en 'Lucifer', de ander 'Wurmpje' en 'Black'. De providers moeten namen, adressen, betaalgegevens en ip-adressen overhandigen aan Brein. Advocaten van de Usenet-providers claimen dat hun cliënten niets meer met de uploaders van doen hebben en dat delen van gegevens in strijd is met de wet.
Brein-directeur Tim Kuik is het daar niet mee eens, stelt hij in een statement: "De rechter bevestigt vandaag opnieuw de standaard jurisprudentie dat internet-tussenpersonen onder bepaalde omstandigheden NAW-gegevens dienen te verschaffen van klanten die over de schreef gaan." De providers krijgen van de rechtbank vijf dagen om de gegevens aan Brein te geven op straffe van een dwangsom van duizend euro per dag met een maximum van 100.000 euro.
Uploads van Black en uploads van Diesel op Usenet.
Brein heeft een kort geding gewonnen tegen twee Usenet-providers, die nu gegevens van uploaders moeten doorspelen.
Een rechtbank in Haarlem stelde Stichting Brein in het gelijk en dus moeten de twee Usenet-aanbieders Eweka en Usenetter de identificerende gegevens van twee anonieme uploaders bekendmaken. Zij hebben ruim tweeduizend e-books illegaal online gedeeld.
Het gaat volgens het vonnis om twee gebruikers die actief waren onder verschillende namen. De één gebruikte 'Madammeke', Diesel en 'Lucifer', de ander 'Wurmpje' en 'Black'. De providers moeten namen, adressen, betaalgegevens en ip-adressen overhandigen aan Brein. Advocaten van de Usenet-providers claimen dat hun cliënten niets meer met de uploaders van doen hebben en dat delen van gegevens in strijd is met de wet.
Brein-directeur Tim Kuik is het daar niet mee eens, stelt hij in een statement: "De rechter bevestigt vandaag opnieuw de standaard jurisprudentie dat internet-tussenpersonen onder bepaalde omstandigheden NAW-gegevens dienen te verschaffen van klanten die over de schreef gaan." De providers krijgen van de rechtbank vijf dagen om de gegevens aan Brein te geven op straffe van een dwangsom van duizend euro per dag met een maximum van 100.000 euro.
Uploads van Black en uploads van Diesel op Usenet.
Citaat van Duken op 22 juni 2016, 18:00Dat is snel gegaan, na de aanvraag op 14 juni nu al de uitslag.
Het is wat, ik kan mij voorstellen dat je als uploader nu wel twee keer achter je oren krabt of je wel door kan gaan. Ik ben benieuwd of de claims van Brein naar de twee uploaders bekend worden.
Dat is snel gegaan, na de aanvraag op 14 juni nu al de uitslag.
Het is wat, ik kan mij voorstellen dat je als uploader nu wel twee keer achter je oren krabt of je wel door kan gaan. Ik ben benieuwd of de claims van Brein naar de twee uploaders bekend worden.
Citaat van reneetje1969 op 22 juni 2016, 20:05Treurig nieuws...
Treurig nieuws...
Citaat van Duken op 23 juni 2016, 05:08Ik ben daar nog helemaal niet bekend mee, maar zijn er goede buitenlandse Usenet servers? Heb je een goed voorbeeld? Dank!
Ik ben daar nog helemaal niet bekend mee, maar zijn er goede buitenlandse Usenet servers? Heb je een goed voorbeeld? Dank!
Citaat van Trizomu op 23 juni 2016, 11:59Het vonnis betreffende Eweka & Usenetter is te lezen op de volgende pagina en is acht pagina's lang http://anti-piracy.nl/assets/Vonnissen/22062016_Rb._Haarlem_BREIN_vs._Eweka_en_Usenetter.pdf
Het vonnis betreffende Eweka & Usenetter is te lezen op de volgende pagina en is acht pagina's lang http://anti-piracy.nl/assets/Vonnissen/22062016_Rb._Haarlem_BREIN_vs._Eweka_en_Usenetter.pdf